maandag 24 september 2018

Tegen verspilling





Wie mijn oude blog volgde weet het al: ik ben tegen verspilling. Ik vind het gewoon zonde van het geld, tijd, moeite, materiaal, de natuur en meer.
Nu ben ik geen orakel op dit gebied, maar ik vind wel dat iedereen zijn of haar steentje kan bijdragen.

Wil jij restjes hebben?

Het is zelfs al zo erg dat collega's en mensen in de buurt vragen: "wil jij restjes hebben?". Ja, heel graag. Ik gebruik alles qua eten. Soms is een combinatie nou niet perse iets dat ik in eerste instantie bedacht had, maar pakt het wel goed uit.
Zo had ik laatst van een brunch wat kazen over en ik had in de vriezer nog bladerdeeg liggen en een paar uien lagen bijna te vergaan in de la. Het bladerdeeg had ik ontdooit, de uien had ik laten karamelliseren en deze bovenop het bladerdeeg gedaan en daarbovenop de kazen en wat tijm. Even in de oven en voilà, een heerlijk hapje voor bij de soep.
Er was van een barbecue nog wat kip over dus die had ik (wel gegrild!) meegenomen naar huis. Deze heb ik later verwerkt in een pizza met kip en barbecuesaus.

Sommige mensen geven aan zelf geen restjes te bewaren, maar geven het dan wel weg. Dat vind ik ook een goede zaak natuurlijk.


Daarbij koop ik trouwens waar mogelijk alle producten die ik direct kan gebruiken met de bekende 35% kortingssticker. Ik zou het namelijk echt zonde vinden als ze het zouden weggooien.

Het hoeft niet moeilijk te zijn, soms kost het een beetje creativiteit, maar dan heb je ook wat!


Eigen beker meenemen

Op mijn werk worden er per persoon een stuk of 20 bekertjes gebruikt en dus ook weggegooid. Dit vind ik zo'n ontzettende zonde. Ik pleit ervoor dat iedereen zijn eigen beker of mok heeft. Zelf heb ik dit al sinds ik bij het bedrijf werk en nu doen steeds meer collegae dit. Goed voorbeeld doet volgen denk ik dan.
Het 'bezwaar' dat collega's hebben is wel: "ja, dan moeten we onze mok zo vaak afwassen". Toen ik aangaf dat het wel meeviel met de moeite gingen ze toch overstag. Uiteraard zijn er ook collega's die geen zin hebben in dit soort 'ongein'. Maar goed, het grootste deel is nu om! En ik hoef ook geen moeder overste te zijn, want mensen mogen alsnog doen wat ze willen natuurlijk.


Teveel verzorgingsproducten gebruiken per keer

Een hele hand shampoo of oneindig veel deo. Zonde. Zonde van het geld, zonde van het product en zonde van je lichaam of haar. Er is ooit onderzocht dat je bijvoorbeeld van shampoo (bij goed nat haar) maar een druppel nodig hebt ter grote van een euromunt. Sinds ik dit heb gelezen en dus ook zo mijn shampoo gebruik, is mijn haar (of het lijkt zo) veel schoner en wordt het minder snel vet. Hetzelfde geldt voor deo. Ik spoot maar wat, totdat ik las over het feit bij deo "less is more". Hoe minder deo ik gebruik, hoe beter het lijkt te werken. Tandpasta heb je ook niet zoveel van nodig en van crème (als je dat gebruikt) al helemaal niet.


(Lek)Stroom

Zonde van het geld is onnodig stroomgebruik. Als je een weekend (of vakantie) weggaat, zorg dan dat alle stekkers die niet noodzakelijk zijn (zoals bijvoorbeeld tv, oplader van het een of ander en eventueel wasmachine) uitgetrokken zijn.
Het kost zoveel energie om dit soort apparaten aan te houden. Zonde.


Onnodig met de auto rijden

Dit is iets waar ik faliekant op tegen ben. Het kost veel benzine en daarmee ook veel geld. Het is belastend voor het milieu en ik vind dat je voor een ritje van 1 km (uiteraard als je geen zware dingen mee hoeft te nemen) geen auto hoeft te pakken. Je kunt best lopend of met de fiets gaan. Zelf ken ik genoeg mensen die voor de kleinste afstanden de auto pakken, want: lekker makkelijk. Dit vind ik ook een vorm van verspilling.
Ik pak bijna voor alles de fiets, omdat het goed is voor het milieu en daarbij is het ook goed voor mijn gezondheid. Bijna alles tot 10-15 km doe ik per fiets. Ik een uiterst zeldzaam geval zal ik binnen mijn eigen stad de auto pakken.






5 opmerkingen:

  1. Vooral dat van de shampoo is van mij echt een valkuil. Ik denk altijd: 'Als een beetje helpt, helpt meer vast nog veel beter....' Daar moet ik echt eens wat aan doen.

    link text

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tip: doe je shampoo in een pompflesje: 1x pompen is voldoende.

      Verwijderen
  2. Ik bewaar(schone) restjes van het groentesnijden in de vriezer tot ik genoeg heb om een groentebouillon te maken. De stukken bleekselderij,wortel,prei bloemkool die je anders weggooit zijn dan de basis voor soepjes die je maakt. Een kipkarkas doet het ook goed om bouillon van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn kamer op het werk uitgeroepen tot plastic bekertjes vrije zone. En heb een aantal kopjes neergezet, daar kunnen mensen dan thee in krijgen (ik drink geen koffie), die ik voor mezelf in een thermos heb staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op mijn werk worden door de catering grote plastic emmers met deksels weggegooid die neem ik altijd mee, is het niet voor mezelf dan wel voor anderen. Van de week reed ik op de fiets naar huis en daar lagen langs de weg houten gordijn roedes, hup kunnen ook mee, vind ik vast wel een doel voor. In mijn oude vriezer zaten grote koelelementen voor als de stroom uitviel, de vriezer ging kapot, maar de elementen waren nog goed. Nu handig als ik mijn huidige vriezer moet ontdooien.Het kookwater van mijn groentes bewaar ik in de vriezer als basis voor mijn bouillon. Emmertjes en bekertjes van snackgroentes die mensen p mijn werk weggooien, gebruik ik in het voorjaar als minikasjes om mijn groentes voor te kweken.En als ik zie dat er bruikbare spullen op mijn werk weggegooid worden of langs de weg voor grof vuil liggen en het kan mee op de fiets neem ik altijd mee, voor mezelf, anderen en anders voor de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...