woensdag 26 september 2018

Mijn aankoopoverwegingen



Iedereen wil altijd maar meer, meer meer, maar hoe gelukkig word je daar uiteindelijk van? Koop je om te kopen of koop je omdat je echt iets nodig hebt? Koop je omdat je het geld 'toch wel hebt'?

Zelf houd ik er niet van om spullen te kopen om te kopen en overweeg ik altijd heel goed of ze nodig heb of dat ik ze koop 'voor de heb'.

Dubbele overweging

Om tot een koop over te gaan overweeg ik altijd wat het doel is van de aankoop. Ga ik het gebruiken voor de 'leuk', ga ik het gebruiken omdat ik het nodig heb of ga ik kopen voor de heb. 
Als het een van de twee eerste mogelijkheden betreft, dan ga ik daarna overwegen of ik het wel écht nodig heb en of ik het écht ga gebruiken. 

Komt daar uit dat ik het écht ga gebruiken omdat ik het nodig heb, dan mag ik het van mezelf kopen. Wil ik het kopen omdat ik het wil hebben voor de 'leuk', maar wel ga gebruiken, dan moet ik er van mezelf eerst een week over slapen (zeker bij grote uitgaven). Als ik het dan nog nodig vind om het te hebben, dan mag ik het van mezelf kopen. Dit gebeurt uiteraard sporadisch.

Niet meer klakkeloos kopen

Eigenlijk was mijn doel om ervoor te zorgen dat ik niet klakkeloos mijn pinpas door het apparaat zou halen, want dat gaat natuurlijk wel erg makkelijk. Ik dacht - een paar jaar geleden - gewoon niet na over het doel van een aankoop en daarmee heb ik veel aankopen gedaan die uiteindelijk toch weer naar familie gingen, omdat ik ze niet gebruikte. Super zonde. Niet alleen van het geld, maar ook van het milieu. 

Tweedehands is hot! 

Ik houd wel erg van kleding. Maar teveel kleding hebben is ook niet helemaal mijn ding. Ik had ontzettend veel kleding, maar meer dan de helft ervan heb ik weggegeven. 1: omdat het ik het niet meer droeg. 2: omdat mijn kast aan het uitpuilen was. 3: het zeker nog een ronde mee kon. 
De personen waar ik mijn kleding (alleen goede, niet kapotte kleding natuurlijk) aan gegeven heb, zijn er ontzettend blij mee. Gelukkig maar, zo krijgt het een tweede kans en weet ik dat het goed terecht gekomen is. 


1 opmerking:

  1. Ik heb een lijst in mijn hoofd met dingen die ik aan mag schaffen als ik er tegenaan loop. Wollen trui, een goede majo, wandelschoenen, maar ook bv een mooi goed insectenhotel. Die laatste ga ik waarschijnlijk maken hoor, maar dan mag ik de benodigdheden aanschaffen.
    Door deze "interne lijst" lijkt het soms of ik maar lukraak koop, maar de denkfase daarvan is dus allang geweest en ik wacht gewoon geduldig op dé aanbieding.
    Zo kocht ik kampeerspullen in de winter, en deed samen met anderen een grote bestelling bij fabrikant om zo korting te regelen. Ooit kocht ik moonboots(van die dikke winterlaarzen) op een heel hete zomerdag.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...