vrijdag 7 september 2018

Sparen - het is toch niet rendabel? & inlezen in beleggen



Als ik een gesprek heb met een ander en het gaat toevalligerwijs over geld, dan geef ik vaak aan dat ik het grootste gedeelte van mijn inkomen spaar. Bijna altijd krijg ik terug: "Sparen? Dat is toch niet rendabel!?"

Lage rente bij de bank

Ik ben er ook van bewust dat je het voor de rente niet hoeft te doen. Met een flink gevulde spaarrekening strijk je maar een aantal euro's per jaar op aan rente. Nee, dat is inderdaad niet rendabel. Zelfs in een deposito valt het allemaal wat tegen wat je krijgt tegenwoordig. 
Dat er nog geen negatieve rente is, daar ben ik wel blij mee. Wie weet komt het ooit, wie weet komt het nooit. Als het er wel komt, dan is het pas helemaal ongunstig om je geld bij de bank te laten staan. 

Toch spaar ik graag

Ja, ik spaar graag. Het liefst meer dan 50% van mijn inkomen. Waarom? Omdat ik graag zekerheid heb. Hoe meer geld ik achter de hand heb, hoe fijner het voelt. Dit is natuurlijk persoonlijk. Er zijn ook maanden (bijvoorbeeld met vakanties) dat ik juist het grootste gedeelte van mijn inkomen uitgeef. Tja. 
Daarnaast wil ik wellicht voor later al gewoon een groot gedeelte sparen. Wie weet wat me nog allemaal te wachten staat.
Het gekke is alleen wel: hoe meer ik heb, hoe minder ik uit wil geven. Waar ik eerder met een 4-cijferig saldo makkelijk geld uitgaf, gaat dit met een 5-cijferig saldo wat minder goed. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar voor mezelf is de drempel om geld uit te geven verhoogd. 

Dat ik geen geld aan mezelf uitgeef, wil niet zeggen dat ik geen geld aan anderen uitgeef. Juist als ik iets voor anderen moet kopen, vind ik het minder moeilijk om geld uit te geven. Of als we bijvoorbeeld iets gaan drinken of borrelen, dan ben ik meestal de degene die betaalt. Als anderen dan vragen of ze iets moeten teruggeven, geef ik meestal aan dat het wel goed is zo. Gewoon, omdat ik het kan missen en het meestal geen echt hoge bedragen zijn. 

Beleggen

Sinds kort ben ik me een beetje aan het inlezen in beleggen. Wel een beetje 'low risk' beleggen, zodat ik er niet al teveel geld mee kwijt zal zijn als het helemaal misgaat. Nu zijn er wel genoeg goede sites en boeken te vinden, maar ze geven veelal tegenstrijdige informatie.

Hebben jullie goede blogs/sites/boeken die een must-read zijn voordat ik ga beginnen met - kleine bedragen! - te beleggen? 

2 opmerkingen:

  1. Zelf zie ik de vrijheid, die een gevulde spaarrekening geeft, ook als rendement.
    Je bent minder kwetsbaar, je kan het een poos uitzingen van eigen geld. Als je wilt, kun je iets groots/duurs kopen. Alleen al het gevoel dat het kan, voldoet vaak al.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou eens bij de bieb gaan kijken. Het is altijd handig om meerdere boeken te lezen (dan heb je meerdere bronnen, die dingen op verschillende manieren uitleggen en die misschien ook verschillende meningen hebben, waardoor jij dan beter je eigen mening kunt vormen).

    Ikzelf vond "De schitterende eenvoud van het indexbeleggen" erg goed, en ook "De basis van het beleggen - In alle rust bouwen aan een bovengemiddeld rendement." Het tweede boek is erg uitgebreid, maar hierdoor ga je wel begrijpen wat een aandeel is, wat een obligatie is, enzovoort. En je hoeft het natuurlijk ook niet helemaal te lezen. Ik heb deze beide boeken bij mijn lokale stadsbieb kunnen lenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...