dinsdag 14 augustus 2018

E-bike of niet?

Misschien weten jullie het nog, maar ik heb naast een gewone fiets ook een racefiets. Hier fiets ik, vooral na werktijd en in het weekend, met heel veel plezier op. 

Nu is het echter zo dat ik naast het fietsen eigenlijk weinig - meer - sport. Gisteren heb ik al laten weten dat ik met de trein de 40 km naar mijn werk afleg, maar ineens kwam er nog een optie bij. Een e-bike. Ja, een fiets met trapondersteuning. Tja. 

Ik heb via mijn werk een keuzebudget en hier valt ook een e-bike onder. 
Wat mij hier prettig aan lijkt, is dat ik op mooie dagen met de fiets naar het werk kan. Dit zou dan 1 uur en 40 minuten (onder gunstige omstandigheden) duren. 
Het is een hele tocht, maar als je thuiskomt hoef je niet meer te sporten. 
Daarnaast is het heerlijk om in de buitenlucht te zijn én is het ontzettend goed om af te vallen. 

Het negatieve wat ik kan vinden is als de accu onderweg leeg zou raken, dan kan het wel eens zo zijn dat je zelf nog ver moet fietsen. Daarnaast is het natuurlijk een dure aankoop, dus ik moet er wel zeker van zijn. 

Ik denk dat ik binnenkort eens een e-bike van iemand leen om het eens te proberen. En ja: alle begin is lastig, daar ben ik me van bewust. 

Heb jij een e-bike en zo ja: welke? Bevalt 'ie? Wat vind jij de voor- en nadelen? 

8 opmerkingen:

  1. Hallo, ik heb een Batavus Monaco. De fiets bevalt super. Afgelopen weekend 34km gefietst en de accu nog lang niet leeg. Als je grote afstanden fiets kies dan voor de zwaarste accu. Ik heb zelf de motor in het voorwiel, maar mijn man heeft nu de motor in het achterwiel. Hij gaat binnenkort over op een middenmoter. Dit ivm met het onderhoud, een achterband plakken van een wiel met daar de motor moet je door de fietsenmaker laten doen. Met middenmoter en voorwiel meter kan je dat zelf. Verder alleen maar voordelen aan een e-Nike.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn man heeft veel verstand van E-bikes. E-bikes zijn er in heel veel verschillende prijsklasses, (van onder de 1000 euro tot ruim over de 5000 euro) en dat heeft natuurlijk invloed op zaken als de reikwijdte van een accu. In principe kun je met een goede E-bike prima 40 km fietsen zonder bang te zijn voor de accu. Naast de normale e-bike bestaat er ook nog de pedelec, die mag tot 45 km/ uur maar dan zit je wel met helm etc. Een goede fietsenwinkel zou je kunnen informeren. Als je een E-bike leent is natuurijk ook van belang wat die persoon ermee doet en hoe oud de accu is, want als die e-bike /accu slecht functioneert (omdat deze al wat ouder is)dan zegt dit niets over hoe een goede E-bike functioneert. Dus veel heeft vooral te maken met het soort E-bike wat je zou aanschaffen. Succes met keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een eBike als alternatief voor de auto of de trein lijkt me zeker een goede optie. Ik heb er zelf geen, maar fiets vaak naar de stad zodat ik inderdaad niet meer hoef te sporten!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een Trek LM lage instap 400 kh, kostprijs 3300 euro, model met automatische versnellingen dus boordcomputer schakelt automatisch een versnelling hoger of lager om verbruik te beperken.Meeste elektrische fietsen hebben manueel te verzetten versnellingen.Mijn elektrische fiets heeft een middenmotor : voordeel is dat dergelijke fiets veel stabieler is aangezien zwaartepunt in het midden van de fiets ligt en niet vooraan (voormotor) of achteraan(achtermotor).Bij sommige e bikes is de boordcomputer niet afneembaar bij andere wel.Ik neem de mijne er altijd af aangezien risico op diefstal als fiets onbewaakt geparkeerd staat. Boordcomputer kost veel als die moet vervangen worden.
    Batterij van mijn fiets kan van de fiets afgehaald worden om te laden maar dat is niet bij alle e bikes zo. Sommige werkgever laten toe dat batterij wordt opgeladen op het werk en dat is moeilijk als de batterij in de fiets moet blijven zitten omdat je aan de fietsenstalling dan al een stopcontact moet hebben en bovendien je lader aankoppelen aan de batterij terwijl je op het werk bent en er dus geen controle over hebt. Lader zou kunnen gestolen worden in een fietsenstalling. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nadeel van elektrische fiets : duur in aanschafprijs en in onderhoud aangezien degelijke fiets op geregelde tijdstip in onderhoud moet. Wisselstukken zijn vanzelfsprekend ook duurder of van een gewone fiets. Mijn boordcomputer alleen al kost ongeveer 150 euro, nieuwe batterij is ook vrij duur. Prijs weet ik niet.
      Met mijn Trek kan ik op één elektrische lading gemiddeld 165 tot 175 km afstand fietsen op de laagste ondersteuning. Hoe groot het bereik van een elektrische fiets is hangt vooral af van de inhoud van de batterij, de belasting van de fiets, gebruik van de fiets, snelheid waarmee je rijdt en de trapondersteuning die je van de fiets vraagt. Hoe meer trapondersteuning je vraagt, hoe hoger het verbruik natuurlijk.
      Om mijn batterij volledig op te laden, moet ik op nipt drie uur rekenen.
      Ik gebruik de elektrische fiets om grote afstanden af te leggen, kleine afstanden doe ik nog altijd met de gewone fiets om mijn spieren en gewrichten toch ietwat te blijven belasten. Bij een elektrische fiets heb je zo goed als geen weerstand bij het trappen en worden spieren en gewrichten amper belast.
      Automobilisten houden er vaak geen rekening mee dat een fietser met elektrische fiets vaak een grotere snelheid heeft of een fietser met gewone fiets. Ik denk dat velen die elektrisch fietsen zelf ook niet altijd beseffen hoe vlug ze soms wel rijden....
      Een nadeel van de elektrische fiets is dat hij enorm zwaar is en als je even uit evenwicht bent, is het quasi onmogelijk om niet te vallen.liesbet

      Verwijderen
    2. Indien je de aanschaf van een elektrische fiets overweegt, koop dan zeker geen van ene warenhuis. Die zijn in aanschaf wel goedkoper of die van een erkende fietshandelaar maar als er problemen zijn, kan je met zo'n fiets niet terecht bij een fietshandelaar aangezien fietsenmakers tegenwoordig enkel merkfietsen van een fietshandelaar herstellen.
      Ik ben in elk geval tevreden over mijn fiets en hoop er nog lang genieten van te hebben.
      Wij kochten die fiets omdat ik vorig jaar bij een val met mijn gewone fiets meerdere breuken opliep aan het rechterbekken. Als ik grote afstanden afleg met mijn gewone fiets, overbelast ik mijn heup en knie met pijn als gevolg. Sinds ik de elektrische fiets gebruik voor grote afstanden heb ik een pak minder last. Voor kleine afstanden blijf ik mijn gewone fiets gebruiken om spieren en gewrichten te blijven trainen en spierkracht te blijven onderhouden. liesbet

      Verwijderen
  5. Vraag vooraf wat `n nieuwe accu kost , want die gaan slechts ong. 2 jaar mee. Fiets zelf 5-600 km per maand op m`n Cortina ecomo , en heb `t 3 jaar "uit kunnen zingen"met m`n 1e accu, maar schrok vd prijs ve nieuwe accu, 550 eu , dan ben je toch duur ah fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bloggen is net een relatie, als je niets terug zegt bloedt het vanzelf dood.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...