zondag 14 oktober 2018

Minder verpakkingsmateriaal



In mijn vakantie heb ik veel nagedacht. Nagedacht over wat ik zou willen, wat ik zou willen bereiken, wat ik juist niet meer wil en wat ik zou kunnen veranderen. Het was goed én fijn om hier eens tijd voor te hebben.

Minder verpakkingsmateriaal 

Verpakkingsmateriaal vind ik zonde van het milieu. Een komkommer in plastic of appels in een schaal en daarom plastic. Zonde. Eeuwig zonde. 
Als ik iets goeds wil doen en ik koop een biologische komkommer, dan komt hij altijd (wel afbreekbaar maar toch) in plastic. Wil ik extra lekker brood, dan zit het in dubbel plastic. Ik wil graag mijn steentje bijdragen in de maatschappij door minder verpakkingen te gaan gebruiken. Dit is geen proces van een aantal dagen, want ik moet een paar voorbereidingen treffen. 

Hoe ga ik het aanpakken?

Wie mijn "oude" blog volgde weet dat ik een moestuin had en altijd zelf brood bakte. Dit wil ik weer gaan oppakken. De moestuin kan ik nu klaar maken voor volgend voorjaar en vanaf dan met de seizoenen mee eten. 
Brood kan ik uiteraard zelf bakken, maar als ik weer eens brood ga kopen, dan neem ik een eigen broodzak mee. Volgend weekend ga ik een paar broodzakken van stof maken. 
Kruiden kocht ik al nooit in kleine plastic potjes, maar in bulk (helaas wel in plastic). Zelf stop ik de kruiden dan in glazen potjes. 

Iets waar ik me op ga oriënteren is een safety razor van metaal. Schijnen lang mee te gaan en veel beter te zijn dan de mesjes die ik nu gebruik. 

Waar ik nog meer over wil lezen is zelf wasmiddel maken. Dit deed ik eerder al, maar in poedervorm. Nu wil ik eens kijken naar vloeibaar wasmiddel. 

Nog veel meer

Er is uiteraard nog veel meer dat ik zou willen veranderen, maar wat én hoe? Dar ga ik nog eens flink over nadenken!


6 opmerkingen:

  1. We kijken met zijn allen nog veel te veel naar de verpakking met mooie kleuren, teksten enz. De verpakkingsloze winkels sluiten de deuren noodgedwongen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is heel dubbel wat betreft verpakkingen. Het beschermt wel tegen beschadiging en vroegtijdig bederf. Als plastic verpakkingen op de goede manier weggegooid worden kan het prima gerecycled worden. Voedsel wat beschadigd is of wat minder mooi eruit ziet wordt door klanten niet meer gekocht (ze willen alles kraakvers) en dus op een gegeven moment weggegooid. Ik weet niet wat erger is, een beetje plastic of weggegooid eten. Dat biologisch eten in de supermarkt vaak in plastic zit heeft ermee te maken dat het niet verward kan en mag worden met gewoon voedsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kruiden koop ik op de markt.. direct mijn eigen potje vol. Druppel op een gloeiende plaat. Maar als we nou allemaal elke dag drie druppels op die plaat laten vallen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Woon je inmiddels niet meer bij je ouders?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Menubakken online kopen Horecavoordeel is een groothandel in verpakkingsmateriaal, Servetten, Maaltijdbakken, Menubakken Online een Voordelige prijs. kopen Online Servetten, Maaltijdbakken, Menubakken Voordelig op HorecaVoordeel.Com

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...