vrijdag 21 juni 2019

Verwachtingen van anderen en nee zeggen

Zelf heb ik nooit hoge verwachtingen. Niet van mezelf, niet van mijn werk en zeker niet van anderen. Echter merk ik dat dat omgekeerd wel vaak is.

Als ik het leuk vind om te koken bijvoorbeeld, verwachten mensen die komen eten dure producten, terwijl je met goedkope maar goede producten ook wat heerlijks op tafel kan zetten.
Of als jij altijd zegt dat je het een of ander wel even kan doen, verwachten anderen dat je dit altijd "wel even" doet.

Eigenlijk heb ik nee leren zeggen de afgelopen periode. Nee leren zeggen tegen etentjes waar mensen dure dingen van me verwachten, nee tegen "even" iets doen en nee tegen wat ik niet leuk vind. In het begin vond ik dit lastig, maar nu kan ik het vaker en geeft het mezelf een enorme rust.

Ik moet er eerlijk gezegd wel nog een beetje inkomen,  maar het begin is gemaakt en daar ben ik blij mee.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind nee zeggen moeilijk. Maar ik doe het wel vaker nu. Bedrijfsuitje op mijn vrije dag of in de avond? Wordt gebracht als vrijwillig, is het niet echt in de praktijk. Ik heb nee dank je gezegd. Ik ga niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dat terwijl 'nee' maar 1 letter méér is dan 'ja'. En toch zo ingewikkeld hè. Maar: je kunt het leren. Na verloop van tijd kun je zelfs 'nee' zeggen zonder je schuldig te voelen. En mensen om je heen leren het ook, in het begin vinden ze het vreemd en denken ze dat je ongesteld bent (als vrouw dan) of humeurig. Maar ze wennen er vanzelf aan. En voor jezelf is het beter. Ik help nu om een ander te helpen, niet meer om aardig gevonden te worden.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...