vrijdag 14 september 2018

Verse kruiden gekregen & tips gevraagd!


Een collega van mij bracht een hele tas met verse kruiden mee. Ze kon ze zelf niet allemaal gebruiken en vond dat wij ook mochten meegenieten van haar opbrengst. Ik vind het leuk als iemand deelt. Anders zou het waarschijnlijk toch weggaan en nu zijn anderen er blij mee.

Mijn "buit"

  • Laurier 
  • Tijm
  • Rozemarijn 
  • Salie
Maar niet zomaar een beetje, maar echt veel. 
Nu weet ik dat het beter is als je deze kruiden droogt. Op internet word ik niet veel wijzer, in die zin: alles spreekt elkaar tegen. Wel of niet drogen, wel of niet vriezen, etc. En nu dacht ik: ik vraag jullie. Hoe gaan jullie om met verse kruiden? Drogen op een bepaalde manier, vers verwerken, vriezen in olie? 

Lekkere recepten

Natuurlijk kan ik niet wachten om allemaal lekkere recepten te gaan maken. Als eerste staat zuurvlees op de planning. Een heerlijk Limburgs gerecht voor bij puree, rijst of het allerlekkerste: verse frietjes. Mjammm. 

Als jij nog bijzondere verse kruiden hebt: geef jij ook wel eens iets weg?

4 opmerkingen:

  1. Als ik onze keukenlaurier en salie gesnoeid heb, knoop ik enkele takjes met blaadjes aan elkaar in een tuiltje en hang die op zolder aan de wasdraad zodat de lucht er overal aankan en de blaadjes goed kunnen drogen. Best uit het zonlicht zoniet verkleurt laurier nogal maar dat maakt eigenlijk niets uit. Tijmtakjes laat ik, na het wassen, gewoon drogen op een handdoek op het bakrooster van mijn oven zodat er lucht kan rond circuleren. In onze veranda is het bij zonnig weer zeer warm en drogen kruiden heel vlug. Ik knip tijdens de zomerperiode regelmatig lavas af waarvan ik de blaadjes ook laat drogen zoals de tijm. Eens die blaadjes kurkdroog verpulver ik ze met mijn handen en bewaar die nadien in een bokaal voor later gebruik.Peterselie was ik, dep droog met handdoek, versnipper hem en leg die in een ijsblokjesvorm met beetje water in. Eens de blokjes bevroren zijn, berg ik die op in een doosje in de diepvriezer. Heb ik peterselie nodig dan haal ik gewoon één of meerdere blokjes uit de vriezer en die kunnen gebruikt worden tijdens bv stoven van worteltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laurier, tijm en rozemarijn kun je prima drogen. Dat doe ik zelf ook wel. Gewoon in bosjes ophangen ergens in huis, of op de grond losjes verspreid op een theedoek. De enige die ik niet weet is salie. Dat gebruik ik af en toe vers in een gerecht. Ik zou er voor kiezen om een beetje te drogen en een beetje fijngehakt in te vriezen. Dan merk je vanzelf wel wat het beste werkt. Veel plezier met je kruiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Salie kan je ook drogen aan een bosje of op een doek.
    Na het drogen in afgesloten pot en donker bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je heel veel hebt, kan je er ook kruidenpakketjes van maken die je weggeeft, of ruilt.Zo hebben meer mensen er plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...