maandag 14 januari 2019

Too good to go - anti verspilling

Een app die mijn aandacht heeft getrokken is Too Good To Go. Hierin kunnen supermarkten, bakkers, hotels, restaurants etc. aangegeven dat ze nog iets over hebben en dit niet willen verspillen. Mensen die de app hebben kunnen zich dan aanmelden om iets voor een bepaald bedrag op te halen (je weet nooit wat je krijgt).
Je kunt alleen meedoen als je de app hebt.


Helaas zit dit niet bij ons in de buurt, maar ik vind het een zéér goed initiatief. Een vriendin van mij uit Den Haag gebruikt deze app regelmatig en haalt na haar werk vaker iets op bij een bakker bij haar in de buurt. En krijgt dan een zak vol broden, zoetigheden en meer mee!


Het netwerk bereidt zich heel snel uit, want iedere week zijn er wel weer nieuwe bedrijven die zich opgeven om mee te doen.


Ik ben enthousiast en hoop dat het ook heel snel bij ons in de buurt is! Gebruik jij deze app al?



5 opmerkingen:

  1. Ik heb de app wel op mijn telefoon maar nog niet gebruikt. In ons dorp (randstad 30.000 + inwoners) zijn maar twee aanbieders dat vind ik weinig. Wellicht groeit dit wel. In Amsterdam (buur) zijn wel veel aanbieders. Een vriendin van mij gaat weleens ontbijtspullen ophalen bij een hotel in de buurt. Of ze haalt wat bij juicebar in haar buurt. Altijd goede deals maar wel vaak dingen die ze anders niet gekocht zou hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Wageningen is er Foodsharing: koelkast die bij 'Thuis Wageningen' staat, met verzameld eten, werkt via Facebookgroep.
    Nou waren dat soort initiatieven er altijd wel, uit Wageningen ken ik van vroeger "Food not bombs"...zij stonden zaterdags op de markt, met een grote fietskar met een grote pan soep, gemaakt van restanten groente.

    "Food Not Bombs bestaat al 35 jaar,en is een internationaal netwerk van collectieven dat voedsel, dat meestal net over houdbaarheidsdatum is, ophaalt bij supermarkten, groothandels, markten en restaurants, en hiermee gratis vegetarische en veganistische maaltijden in een gaarkeuken bereidt en uitdeelt, meestal op straat. Het is begonnen als een protest tegen verspilling (aan bijvoorbeeld wapens) en het honger lijden van dak- en thuislozen en andere armen. In Nederland heeft het netwerk als voorbeeld gediend voor de voedselbanken."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig vanmiddag, ga ik mijn eerste box ophalen bij een bakker via bovengenoemde app.
    Ik ben zeer benieuwd naar de inhoud

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ter aanvulling op mijn reactie, ik woon in het zuiden van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja af en toe. Er doen ook Ekoplaza e.d winkels mee. Het aanbod varieert nog al. Maar het is wel een heel goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...