dinsdag 13 november 2018

Bericht van DUO!

Ja dames en heren, ook voor mij is het volgend jaar tijd om te beginnen met het aflossen van mijn studieschuld.

Ik moet van DUO afgerond €96 per maand gaan betalen. Ik denk dat ik het bedrag zelf ga verhogen. Alleen.. hoe weet ik nu wat slim is. Sparen op een spaarrekening en dan alles ineens aflossen óf een hoger maandbedrag. Het liefst zit ik niet te lang aan de schuld vast. Mijn maximum is 5-8 jaar. Wat zouden jullie doen?

Ik ben heel benieuwd! Ik ben sowieso van plan om Adsense-betalingen te gaan gebruiken om extra aflossingen te gaan doen!

Willen jullie trouwens maandelijks zien hoe mijn schuld afgelost wordt of niet? Dan natuurlijk ook met eerlijke bedragen.

3 opmerkingen:

  1. Als je rente op de schuld hoger is dan de rente die je op je spaarrekening kunt krijgen, dan zou ik zo snel mogelijk aflossen.

    Als de rente op je spaarrekening hoger is, dan zou ik sparen tot een mooi groot bedrag (al die tijd krijg je dan meer rente op je spaarrekening dan dat je betaalt aan DUO).

    Ik denk dat je 0% rente betaalt? Zo ja, dan zou ik dus niet versneld aflossen, maar het geld op een spaarrekening zetten en er zo meer rente op krijgen dan dat je verliest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn visie? Als je financiële buffer hoog genoeg is aflosbedrag hoog zetten, als je geen buffer hebt of de buffer niet hoog genoeg is, maandelijks die 96 euro aflossen en op aparte rekening heel hard sparen. Heb je genoeg op de rekening van buffer-aflossen kan je aflossen en je buffer weer bij elkaar sparen.
    Met buffer bedoel ik:"Een buffer is een reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten of reparaties aan uw auto/fiets." en niet dat je drie jaar vooruit kan zonder baan en zonder werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe kijk je tegen het bedrag aan? Was het de studieschuld waard? Is het goed te doen om af telossen?

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...