maandag 13 augustus 2018

Met de trein naar het werk

Sinds ik weer in Limburg woon, ga ik met de trein naar het werk. In mijn oude woonplaats kon ik lopend of fietsend naar mijn werk, maar nu is het zo'n 40 kilometer verder naar het zuiden. Het is uiteraard te fietsen, maar daar heb ik voor bedankt.

2 opties vanuit de werkgever

Mijn werkgever gaf mij twee opties om naar het werk te komen. 1: met de auto en 2: met de trein. Met de auto zou ik een bepaalde vergoeding per kilometer krijgen en als ik voor de trein zou kiezen, dan zou ik een businesscard krijgen. 

Ik nam beide opties in overweging, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de trein. Waarom? Meer voordelen (op dit moment) ten opzichte van de auto. 
Als ik met de trein ga, hoef ik maar 5 minuten te lopen naar het station in mijn woonplaats, dan stap ik de trein in en op mijn eindstation hoef ik weer maar 5 minuten te lopen. Verder kan ik in de trein lezen, schrijven, niets doen. Net waar ik zin in heb. Maar.. er zijn natuurlijk ook wel eens vertragingen, maar ach, die neem ik voor lief. 
De auto heeft natuurlijk ook voordelen: je kunt nog eens ergens anders heen met een omweg en je bent al vroeg actief. Echter heeft de auto één groot nadeel: ik moet over de drukke A2 rijden om bij mijn werk te komen en zelfs in de ochtend staat hier al file. Dit is voor mij de trigger geweest om toch te kiezen voor de trein.

Hoe bevalt het reizen met de trein? 

Heel erg goed. Alles bij elkaar (met 2x 5 min lopen erbij) ben ik maar 35 minuten onderweg. Ik heb er echt plezier in. Iedere ochtend dezelfde mensen, een fijne kop thee (in mijn eigen thermosfles natuurlijk) en een boekje erbij. Soms even gedachteloos naar buiten kijken. Het kan allemaal. Heerlijk. Ik reis wel met de trein naar het werk, de meeste privéritjes doe ik met de auto (of de fiets). 
Ik ben echt blij dat ik heb gekozen voor de trein. Mijn baas heeft me wel de optie gegeven dat als ik me toch nog bedenk, dat ik mijn businesscard dan mag omruilen voor een kilometervergoeding, maar ik denk niet dat ik daar gebruik van ga maken. 

1 opmerking:

  1. Dat valt reuze mee 35 minuten. Mag je ook prive reizen met die ov businesskaart?

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuwe strategie

De afgelopen tijd hebben wij enorm weinig geld uitgegeven. Daardoor hebben we veel overgehouden om te beleggen. Nu is dat natuurlijk een hel...