zondag 30 juli 2017

Leuk! Bekenden vragen mij om (financieel) advies

Grappig, want vroeger zou ik juist hen gevraagd hebben! Blijkbaar vinden bekenden het interessant hoe ik (met vriend) met geld om ga.

Vaak ook uit het niets, dat maakt het des te specialer. Ze zien dan hoe wij eigenlijk van onze salarissen alles kunnen, terwijl zij meer verdienen en dat bijvoorbeeld niet kunnen.

"Hoe doen jullie dat toch?"
Bovenstaande is de meest gestelde vraag. Ons meest gegeven antwoord: beneden je stand leven en zuinig zijn.
Meteen is er dan een wedervraag over wat zuinig is.

Wij vinden zuinig als we alles zelf maken, geen kant en klare etenswaren kopen, goed op energie/water/gas letten en als we goed nadenken over een uitgave. We geven er dan wel bij aan dat dit voor ons geldt. Hoe dat voor iemand zou kunnen werken, is een kwestie van proberen.

Daarnaast laten we altijd een Excelbestand zien waar we al onze inkomsten, vaste lasten en variabele kosten in zetten, om zo het overzicht te bewaren. Zo kunnen we precies nagaan wat erin komt en wat eruit gaat.

Natuurlijk bied ik dan aan ook een bestand te maken voor die persoon, zodat er een totaaloverzicht onstaat, waarin misschien wordt ontdekt dat er op bepaalde posten redelijk wat bespaart kan worden! En dan vind ik het ook echt leuk als die persoon na een tijdje een terugkoppeling geeft wat hem of haar is opgevallen en waaraan gewerkt gaat worden.

1 opmerking:

  1. Mij word het ook vaak gevraagd, omdat wij met 1 loon in staat zijn veel te doen. Mijn antwoord: minder uitgeven dan er binnen komt... dûh! Inkoppertje natuurlijk, maar als je weet wat je uit kan geven, kan je ook daarop nog bezuinigen, mits je dat wil.

    BeantwoordenVerwijderen

Bosnië; voor ons een logische keuze

Volgend jaar gaan wij naar Bosnië op vakantie. Voor ons een zeer logische keuze. Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn vriend is daar via d...