maandag 10 juli 2017

Het roken van zalm. Het is gelukt! Maar bewerkelijker dan ik had gedacht.

Gisteren schreef ik er al over. Ik zou zalm gaan roken. Nog nooit gedaan, maar ik heb w sinds kort een rookoven.. dus die moest geprobeerd worden. 

Eigenlijk stond ik er nooit bij stil dat het zo ontzettend bewerkelijk is. Ik dacht meer iets in de trant van: rook creëeren, zalm erop, een paar uur laten roken en klaar. Maar nee.. het is een stuk lastiger.

Je moet namelijk eerst de zalm pekelen, dan afspoelen en goed laten drogen. Dan pas vuur maken waar weer rook mee gemaakt wordt. Dan rooksnippers erop (voor de smaak) en dan even goed laten roken. 
Als laatste leg je de zalm erop. Daarna moet je nog een paar keer de rook verversen. 

Na een tijdje is je zalm klaar en eerlijk is eerlijk: zo lekker gerookt kun je hem niet in de winkel krijgen. 





2 opmerkingen:

  1. Bij ons in t vissersdorp worden ze ook zelf gerookt, zalmen en makreel. Zo lekker en inderdaad, het soort hout dat je gebruikt bepaalt de smaak.

    BeantwoordenVerwijderen

Bosnië; voor ons een logische keuze

Volgend jaar gaan wij naar Bosnië op vakantie. Voor ons een zeer logische keuze. Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn vriend is daar via d...