dinsdag 25 juli 2017

De (biologische!) oogst van de tuin tot nu toe - moestuin(tje) in onze achtertuin

Dit jaar is een goed jaar voor onze tuin. Het blijkt echt uit alles. Bloemen doen het perfect en groenten - en fruit! - hebben we in overvloed. Het leek me leuk om met jullie te delen wat tot nu toe hebben kunnen oogsten uit de tuin. We hebben een klein gedeelte (zo'n 6 vierkante meter) in gebruik al 'moestuin'.

Naast dat ik het veel lekker vind om groenten en fruit uit mijn eigen tuin te hebben, is alles ook nog eens biologisch. Wij gebruiken geen vergif of bestrijdingsmiddelen. In de winkel ben je een kapitaal kwijt voor biologische groenten en fruit, maar in onze achtertuin is het maar een kleine investering en een heleboel geduld.


Zie hier: de opbrengst van een dag! 3 enorme courgettes, kruisbessen, 3 bieten en 2 augurken. Een dag later konden we weer een bakje kruisbessen plukken en hadden we weer 3 courgettes, 7 augurken en 4 bieten.

De teller van onze oogst staat tot nu toe op:

  • 11 courgettes
  • 16 augurken
  • 9 bieten
  • 8 pruimen
  • 900 gram kruisbessen
  • 1 zak krulsla
  • 550 gram snijbiet
Op dit moment groeit en bloeit alles nog steeds. Er zitten zeker nog 17 'upcoming' courgettes aan de plant, ik denk zo'n 30 augurken in wording, zo'n 600 gram kruisbessen (pure gok) en nog een stuk of 16 bieten. 
Daarnaast hebben we ook rode en gele uien gezaaid. Deze zijn nu aan het drogen, dus binnenkort kunnen we die ook oogsten. We hebben 40 stuks van elke soort gepland. 
De tomaten en de pompoenen gaan het nu ook eindelijk doen, net zoals de aubergines en de komkommers. Spaanse pepers piepen nu ook een beetje boven en de munt doet het ook weer fantastisch. 

Het is wel zo wat ze zeggen met een moestuin: je eet met de oogst mee, maar ik heb er totaal geen problemen mee. 
Binnenkort kunnen we nog veel meer oogsten :) ik kijk er naar uit. 

4 opmerkingen:

  1. Lekker hoor! En zijn al die courgettes van één plant?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik kom morgen thuis van een aantal weken vakantie, ben benieuwd wat mijn moestuin laat zien!

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...