woensdag 7 juni 2017

Zuinige familie

Laatst zat ik eens te denken. Mijn hele familie aan mijn moeders kant is eigenlijk ontzettend zuinig. Ik had er eigenlijk nooit echt over nagedacht, maar ineens dacht ik eraan. We hebben met elkaar gemeen dat we vinden dat een eenvoudig leven net zo leuk is als een luxe leven met alles erop en eraan. We hebben het allemaal absoluut niet slecht, zeg maar eerder; we hebben het allemaal heel erg goed, maar toch houden we van de eenvoud.

Nu ik verder terugdenk, is dit vroeger al begonnen bij opa en oma. We namen altijd bakjes mee om overtollig eten mee te nemen. Er werd NIETS verspild. Opa had een moestuin en de meeste groenten die wij aten kwamen uit de moestuin. Van oud brood werden wentelteefjes (echt een feest natuurlijk!) of broodpudding gemaakt. Als iemand zijn ijsje niet meer lustte at een ander deze wel op (jawel, we waren klein ;)). Als we naar een speeltuin gingen namen we altijd kleedjes mee om te picknicken met zelf belegd brood en ranja uit een fles.

Ook qua kleding werd het nodige uitgewisseld. Ik ben als tweede kleindochter geboren. Ik kreeg kleding van mijn oudste nichtje. Later ging mijn kleding weer door naar mijn drie jongste nichtjes. Mijn broertje kreeg kleding van iedereen, want hij is de jongste van alle kleinkinderen. En nu wisselen we nog steeds kleding uit. Als iemand iets niet meer aan wil (of het past niet meer) en het is nog gewoon goed, dan wordt het eerst in de app gemeld. Degene die het wil hebben mag het hebben. Zelfs nu iedereen aanhang heeft, mag de aanhang ook mee reageren (haha). Zo weet je zeker dat alles nog intensief gebruikt zal worden.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor gebruiksvoorwerpen, electronica, schoenen. Bijna alle dames en bijna alle heren hebben dezelfde schoenmaat. Zo makkelijk!

Met Kerstmis bijvoorbeeld gaan wij nooit uiteten. In de eerste plaats omdat we vinden dat het een familiefeest is en in de tweede plaats omdat wij het teveel geld vinden. De afgelopen jaren hebben we het op de volgende manier regelt:
- de eerste generatie (helaas is alleen oma nog over) zorgt voor iets lekkers voor bij de koffie
- de tweede generatie (dus onze ouders/ooms/tantes) zorgen voor drinken (bier, fris, wijn, koffie, thee) en voor een locatie bij een van de broers/zussen thuis
- de derde generatie zorgt voor het menu en zorgt voor de inkoop van het eten en het kookgedeelte

Waarom verzorgt de derde generatie het eten/menu/inkoop? Om de eenvoudige reden dat we vinden dat de eerste en tweede generatie al vaak genoeg hebben gekookt! Ieder jaar is het weer een succes en hebben wij een geweldig feest met z'n allen!

En nu nog: mijn familie is ontzettend zuinig, maar we hebben absoluut niet het idee dat we iets tekort komen!

3 opmerkingen:

  1. Zo gezellig , gaat bij ons ook zo hoor.
    Ik kom uit een grote familie met de meerderheid van ooms en tantes hadden een boerenbedrijf , hooguit een dagje of 2 weg in de zomervakantie verder over en weer bij nichtjes en neefjes logeren.
    Heb niet het idee dat we te kort zijn gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke ideeën zeg! Klinkt gezellig :)!

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn oma

Mijn omaatje wordt volgend jaar in januari 90. 90! Wat een leeftijd! Nu is het erg lastig om een cadeau voor iemand te verzinnen, die eigenl...