dinsdag 6 juni 2017

Zonde om eten weg te gooien

Bij mijn schoonouders hadden we een spelletjesmiddag en -avond. Iedereen zou iets te eten maken.
De broer van mijn vriend en zijn vrouw hadden het voorgerecht gemaakt. 

Ze hadden allerlei kleine hapjes gemaakt. Wraps met zalm, dadels met roomkaas en spek, olijven, spiesjes met allerlei lekkere dingetjes erop. Gewoon lekker om te snacken. 
Op het einde van de avond was er nog ontzettend veel over. Ze zei iets in de trant van: "wie wil nog wat? Anders gooi ik het weg".
Mijn vriend en ik keken elkaar aan en dachten er precies hetzelfde over. Het is zo ontzettend zonde om goed eten weg te gooien, dan kunnen we het net zo goed meenemen. 

Je kunt merken dat zij niet op de centen hoeven te letten (wij trouwens ook niet, maar we doen het wel). Ze vervangen zo gemakkelijk spullen die nog goed zijn of gooien altijd eten weg dat nog gemakkelijk gegeten kan worden. 

Wij vinden het gewoon ontzettend zonde van het goede eten en ook zeer zeker van het geld om iets weg te gooien. Maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen. 


10 opmerkingen:

  1. Ik vraag in zulke gevallen dan ook altijd of ik het mee mag nemen. Zij worden er zich wat meer van bewust dat ze goed eten weggooien en ik heb wat lekkers voor de volgende dag, win, win. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk zou ik het ook moeten doen. Want het waren heerlijke hapjes ;)

      Verwijderen
  2. Dat is zeker jammer om zo maar weg te gooien. Op de basisschool van mijn kinderen ging alle eten dat over was naar het schoolkerstdiner altijd naar de daklozen opvang. Dat vond ik een mooie bestemming. En beter dan weggooien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem ook graag de restjes mee. En in een restaurant is vragen om een doggybag veel normaler geworden.
    Een keer hebben we nog 2 dagen gegeten van een grote schotel van de Griek, die geven altijd zoveel verschillende vlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doggybag is inderdaad steeds gewoner geworden. Ik ken het van jaren geleden in Amerika (denk eerste keer in 2008) en toen vond ik het zo vreemd, maar ik vind het zo leuk dat het hier nu ook 'gewoner' wordt!

      Verwijderen
  4. Net als Ineke stel ik altijd voor dat ik het dan wel mee neem omdat ik weggooien zonde vind, met het idee bij de ander wat bewustwording te creëren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt inderdaad. Anders zouden er veel bewuster van moeten worden dat eten weggooien ontzettend zonde is.

      Verwijderen
  5. Ik rem man altijd wat af als bij hapjes of spiesjes gaat maken. Hij maakt standaard veel te veel. We geven het graag mee aan bezoek maar gewoon iets minder maken is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herken ik inderdaad. Ik ben zelf ook ontzettend bang dat ik iets te weinig heb, maar je maakt átijd teveel..

      Verwijderen

Mijn oma

Mijn omaatje wordt volgend jaar in januari 90. 90! Wat een leeftijd! Nu is het erg lastig om een cadeau voor iemand te verzinnen, die eigenl...