zaterdag 24 juni 2017

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland gediend (missie) en hierdoor is hij een - jonge - veteraan. Hij is ook aangesloten bij een groep voor jonge veteranen. Allemaal jonge mannen en vrouwen die al gediend hebben op een missie.

Vorig jaar was ik er voor de eerste keer, samen met mijn vriend, zijn ouders en mijn ouders. Ik vond het zo ontzettend indrukwekkend. Het defilé met jonge én oude veteranen, het geklap, gejuich, de emotie, de lach en de traan. Alles komt samen op deze dag.
Vorig jaar wist ik ook niet zo goed wat ik moest verwachten. De hele happening begon al in de trein (iedereen gaat met de trein). Veteranen groeten elkaar en het is meteen gezellig. Eenmaal in Den Haag kregen we een witte anjer die we op konden spelden. Uiteraard deden we dit.
We begonnen op het Malieveld. Hier is het verzamelpunt van alle veteranen. Je voelt meteen de saamhorigheid.

Het defilé wilde ik filmen, dus mijn schoonmoeder en ik gingen al vroeg naar de stad om een goed plekje te zoeken. We waren redelijk op tijd, dus konden nog vooraan staan! Het defilé begon en ik had aan een stuk door kippenvel. Natuurlijk helemaal toen mijn vriend met zijn groep voorbij liep. Wauw. Wat mooi.
Na het defilé gingen we nog lekker rondstruinen op het Malieveld, waar van alles te doen was. 's Avonds hebben we lekker gegeten in de stad en toen gingen we weer terug naar huis.

Dit jaar zijn we weer met z'n zessen. Ik ga uit respect voor de mannen en vrouwen - en natuurlijk ook voor mijn vriend! - die hun leven hebben gewaagd om voor onze vrijheid te vechten. En niet alleen voor onze vrijheid, maar ook voor die van andere landen. Zij verdienen applaus en een enorme buiging en die zal ik aanstaande zaterdag zeker maken! En, weet je wat: ik zit op de tribune!


2 opmerkingen:

  1. Het klinkt heel bijzonder! De mensen die hun leven zo wagen mogen ook best waardering krijgen inderdaad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn oma

Mijn omaatje wordt volgend jaar in januari 90. 90! Wat een leeftijd! Nu is het erg lastig om een cadeau voor iemand te verzinnen, die eigenl...