vrijdag 26 mei 2017

Wie goed doet, goed ontmoet

Dat blijkt maar weer na ons 'avontuur' gisteren. We wilden namelijk heel graag naar het strand (het strand ligt een kwartier van ons vandaan met de auto, dus vol goede moed gingen we naar het strand. Echter bij het eerste stoplicht achter ons huis bleek het een invasie van auto's, caravans, motoren. Alles. Omdat we toch pas bij het eerste stoplicht waren (zo'n paar honderd meter van ons huis), besloten we om terug te gaan naar huis. 

Het was zo'n prachtige dag, dus we besloten te kijken wie er zin hadden om te komen barbecueën. Iedereen had al plannen, maar een vriendin van ons met haar vriend hadden tijd én zin. Echter hadden we wel een probleem: we hadden niets in huis om te grillen. 

Op, op, alles is op! 

Op naar de Jumbo! Nu ga ik liever niet op feestdagen naar de winkel, maar als het niet anders kan, dan natuurlijk wel. En dit was zo'n 'het-kan-niet-anders-dag'. Op het eerste oog leek het niet zo druk, maar eenmaal binnen begon de ellende. Er was bijna niets meer over voor ons. Het enige dat we nog te pakken kregen waren sukadelapjes (geen idee of die lekker zijn op de grill) en hamburgers. Nou ja, hebben we in ieder geval iets. 

We pakken altijd een scanner mee, zodat we lekker snel kunnen afrekenen en niet te lang in de rij hoeven te staan. Het ergste aan een normale kassa vind ik altijd dat mensen super traag inpakken, terwijl ze ondertussen allang kunnen betalen. Dus daarom: scanner! 

Onwel wording

Het bleek weer een goede tactiek om de scanner mee te nemen. Bij de kassa hoefden we maar een paar seconden te wachten. Toen we stonden af te rekenen, hoorden we ineens een paar mensen roepen dat er iemand moest komen. Er was iemand onwel geworden. Zonder nadenken rent mijn vriend er naartoe en zorgt ervoor dat er een ambulance komt en verleent eerste hulp. Ondertussen stelt hij ook nog het kassameisje gerust en regelt hij dat de filiaalmanager wat ijs gaat halen. Alles loopt in goede banen en de ambulance neemt mevrouw daarna mee. 

Het erge vind ik nog dat er mensen liepen te klagen dat ze er met hun kar niet door konden. Vreselijk. Er is iemand die hulp nodig heeft en mensen gaan klagen. Asociaal. Mensen liepen ook bijna met de kar over mevrouw heen. Wat écht belachelijk is. Of uitspraken als: "ik moet er langs, mijn vlees wordt warm", "mijn ijs smelt, schiet op". Hoe kún je dat zeggen in zo'n situatie? Maar ik ben trots op mijn vriend dat hij alles uit zijn handen heeft laten vallen om mevrouw te helpen. 

Niets vermoedend lopen wij de winkel uit. Alles bij elkaar heeft het maar een kwartier geduurd en voor ons is het heel normaal om anderen te helpen. De filiaalmanager komt achter ons aangerend met een hele mooie bos bloemen om te bedanken. Mijn vriend geeft aan dat het echt niet hoeft, maar de manager staat dringt aan en wij nemen de bos mee naar huis. 
En zo zie je maar: wie goed doet, goed ontmoet. 


10 opmerkingen:

  1. Wat keurig van je vriend om gelijk te helpen.Fantastisch en dat mensen klagen , je moet je schamen .Ik denk maar zo als het jouw overkomt dat je niet goed wordt ben je toch ook blij als je geholpen wordt.Attent van de bedrifsleider de bloemen. Het valt ons hier op dat als er een ambulance, brandweer, politie met sirene aankomt iedereen aan de kant gaat en ruimte maakt zo anders dan wij in Nederland hebben meegemaakt en gezien.
    Geniet van de bloemen.
    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zouden zich inderdaad moeten schamen!
      Wat fijn dat de inwoners in Roemenië nog respect hebben voor de hulpdiensten. Dat zouden ze hier ook eens moeten doen!

      Verwijderen
  2. Vreemd hoe mensen reageren op zo'n situatie. Ik snap ook niet dat mensen gaan staan kijken bij een ongeluk. Kort geleden was er een fietser aangereden op kruispunt vlakbij net even buiten het dorp en het was er toch druk met toeschouwers! Normaal is het daar echt rustig en nu had ik de indruk dat er mensen waren komen kijken uit het dorp.
    Ik wil alleen maar snel uit de weg zodat de hulpverleners alle ruimte hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zo belachelijk. Waarom zou je gaan kijken? Net als "kijkfiles". Vreselijk. Je kunt maar beter aan de kant gaan!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi verhaal. En supergoed van je vriend inderdaad dat hij zo adequaat en meelevend handelde!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook erg trots op hem. Voor ons is het heel normaal om anderen te helpen, maar blijkbaar dus niet voor iedereen.

      Verwijderen
  4. Fijn dat je vriend praktisch kon helpen. Het andere helpen is inderdaad uit de weg blijven zodat hulp verleend kan worden.

    De rest zijn zeikerds...als er een lange rij staat hoor je ze ook...soms draai ik me op, zet een brede gemaakte lach op en vraag of ik voor iedereen even koffie zal halen bij de koffieautomaat omdat het nog wel even duren kan.
    Overigens kan het nog een stap erger dan zeikerds, mensen die de hulpverleners aanvallen of (al dan niet dronken)tegenhouden hulp te verlenen, of zelfs bij ambulance of brandweerwagen inbreken als ze hulp verlenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed van je. Blijkbaar zit het klagen zo erg in mensen.
      Mensen die hulpverleners aanvallen daar heb ik inderdaad ook een mening over en die hoeven wat mij betreft niet alleen met een taakstraf weg te komen. Ze brengen én het slachtoffer en de hulpverleners in gevaar.

      Verwijderen
    2. Heel goed van je. Blijkbaar zit het klagen zo erg in mensen.
      Mensen die hulpverleners aanvallen daar heb ik inderdaad ook een mening over en die hoeven wat mij betreft niet alleen met een taakstraf weg te komen. Ze brengen én het slachtoffer en de hulpverleners in gevaar.

      Verwijderen
  5. Hopelijk gaat het goed met de dame in kwestie :/ Naar zeg, zulke dingen! Hoe kun je je dan druk maken over die onbenulligheden zeg...

    Geniet van je mooie bloemen! Fijn dat je vriend zo alert was!

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn oma

Mijn omaatje wordt volgend jaar in januari 90. 90! Wat een leeftijd! Nu is het erg lastig om een cadeau voor iemand te verzinnen, die eigenl...