dinsdag 23 mei 2017

Tonijnloze vegan tonijnsalade

Waar kom ik nou toch weer mee op de proppen? Tonijnloze tonijnsalade? Ja, echt! Afgelopen zondag had ik INTENS veel zin in tonijnsalade. Soms heb je dat, hè? Nou ja, ik had dus zin in een warm broodje (net afgebakken, jawel) met tonijnsalade, want ik dacht dat ik nog een blikje tonijn had.
Héél de kelderkast afgezocht, maar nergens kon ik hét blikje tonijn vinden.

#^%@*#&@^@ dan maar geen tonijn. Maar toch.. ik moest een afgebakken broodje eten. Dit in de eerste plaats omdat ik er gruwelijk veel zin in had, maar ook omdat deze al in de oven zat. Ik móest een plan B verzinnen en snel een beetje.

Mijn ogen gleden door de kelderkast en ineens zag ik een vergeten blikje met kikkererwten. Als een idioot rukte ik het blikje uit de kast, keek even snel of de houdbaarheidsdatum niet al jaren verstreken was en ik maakte hem open. Ik spoelde het zoute water er vanaf en deed alles in een kommetje.

Mijn plan begon dus al een soort van vorm te krijgen. Ik had het nog nooit op deze manier gemaakt,  maar het kon bijna niet mislukken. De klok van de oven tikte door, dus ik moest snel zijn. Ik zal jullie niet langer in spanning houden, want hier is hét vegan tonijnsalade recept dat je zal redden in ochtenden als deze!

Vegan tonijnsalade recept

Ingrediënten: 

  • Een blikje kikkererwten
  • Gesnipperde rode ui (of 2)
  • Augurken in stukjes (of net hoe jij het wil) 
  • (Vegan)mayonaise 
  • Ketchup en/of mosterd
  • Eventueel appel, tomaat, etc.
  • Dille/andere kruiden/peper&zout
  • Brood/toast/crackers
Hoe maak je het? 

Spoel de kikkererwten af onder de kraan (als je degene uit blik gebruikt). Doe ze in een schaal en stamp ze fijn met een aardappelstamper (of doe ze in de keukenmachine). De gesnipperde rode ui, de stukjes augurk en de mayo/ketchup/mosterd mogen erbij. Alles goed mengen en op smaak brengen met kruiden/appel/tomaat naar keuze. 
In de tijd dat je brood afbakt, heb jij deze heerlijke tonijnloze tonijnsalade gemaakt. En ik zeg één ding: ik houd héél erg van tonijn, maar je mist de tonijn totaal niet! Het smaakt super lekker. Eventueel kun je het broodje nog opleuken met rucola/avocado/lente-ui/etc. 


4 opmerkingen:

  1. tonijnsalade zonder tonijn, is dat niet gewoon salade? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slim zeg. Waar die kikkererwten al niet goed voor zijn!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon kikkererwtensalade dus, ;-)Maar fijn dat het lekker was, ik ga het ook een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar hoe je met een beetje creatieviteit iets lekkers op tafel kan zetten. Zo maak ik van een restje koude aardappelen en een paar hargekookte eieren en wat mayonaise en wat kruiden een aardappelsalade.Valt altijd in de smaak.

    gr henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen

Oud speelgoed - oerdegelijk en grote hit!

Zelf hebben wij geen kinderen, maar vrienden en familie van ons wel. Natuurlijk nemen zij altijd zelf wat te spelen mee, maar wij wilden ook...