dinsdag 16 mei 2017

Taboe op goedkoop leven?

Met vrienden en vriendinnen hebben we het er openlijk over wat we verdienen, of we schulden hebben en hoe we alles regelen. We schamen ons niet en het heeft ook zo z'n voordelen om open kaart te spelen.

Het grootste voordeel vind ik is dat je van elkaar leert. Het maakt niet uit hoeveel iemand krijgt als salaris, de basis is voor iedereen hetzelfde. Je moet wonen, eten, drinken en je moet je aan alle financiële verplichtingen houden, zoals verzekeringen betalen, belastingen afdragen en wellicht een contributie ergens voor betalen.

Leven naar je inkomen

Het opvallende vind ik dat vrienden die meer verdienen ook echt naar hun salaris gaan leven. Hoe meer ze verdienen, hoe meer ze uitgeven.
Aan de ene kant snap ik dat wel van hun uit. Ze hoeven minder op te letten en dat doen ze dan ook niet.
Wij maken ons huis ook zo comfortabel mogelijk, maar daarvoor gaan we geen bouwvakkers laten komen om de meest eenvoudige dingen te doen. En wij houden ook van uit eten, maar wij koken net zo lief uitgebreid thuis.

Ik geef altijd aan dat wij juist zo goedkoop mogelijk leven en daar ook veel plezier in hebben. Grappig is dan dat niemand dat echt kan geloven. In het begin was het voor iedereen wennen dat wij onze levensstijl en -standaard omgegooid hadden, maar nu weet bijna iedereen het.

Vaak vragen ze mij tips hoe wij het een en ander coor elkaar krijgen, zodat zij dat ook een tijdje kunnen proberen. De beste tip die ik dan kan geven is: kook zonder pakjes en zakjes. Na een tijdje gek aangestaard te zijn, raken ze toch vaak geïnteresseerd in deze besparing. Leuk!

Taboe?

Toch heb ik soms het idee dat er een taboe rust op goedkoop leven. Dat velen het idee hebben dat geld moet rollen. En eerlijk is eerlijk, zo waren mijn vriend en ik een paar jaar geleden ook. Niets was te gek en alles kon. Een paar keer per week uit eten? Geen probleem! Weekendjes weg? Zoveel mogelijk. Onnodige dingen kopen? Ja, graag!

Totdat wij in een nare situatie terecht kwamen. Dit was absoluut niet onze fout, maar door een fout van de werkgever van mijn vriend, kregen we maar €900 netto per maand voor een paar maanden. Tja.. dan moet je wel zorgen dat je alles binnen dat budget kunt doen. Een lastige, maar vooral ook zeer leerzame tijd. En dit was dan voor ons ook het startschot om met zo weinig mogelijk geld, zo comfortabel mogelijk te leven.

Nu hebben wij weer twee royale inkomens en kunnen we doen wat we willen, zonder dat we moeten opletten wat we uitgeven. Toch is het voor ons juist een sport om met weinig tevreden te zijn. En dat zijn we ook zeer zeker.

10 opmerkingen:

  1. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte om zuinig te leven heb ik gemerkt. Ik vind dat ook prettig. Eenvoud heeft iets aangenaams, en maakt het leven prettiger vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad! Zo ervaren wij dat precies zo :)

      Verwijderen
  2. Hier ook zo :)... Manlief heeft een goede baan, maar juist die uitdaging van 50 euro vind ik geweldig. We kunnen fijn extra aflossen op de hypotheek, verbouwen, enz. Ik vind het superbevrijdend om niet meer 3 keer per week bij de supermarkt te komen, allerlei verplichtingen te hebben, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je zegt is zeker waar! Het is zeer bevrijdend om niet aan de rat race mee te doen waar iedereen zo aan meedoet.

      Verwijderen
  3. Ik kan mezelf onderhouden van mijn net onder modale salaris. Maar ik wil heel graag minder werken en ben dus druk bezig met extra aflossen. Ik vind een eenvoudiger leven fijn. Geluk komt ook niet van dingen en van prestatie drang in mijn mening

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Eenvoudig leven is zeker fijn, zeker met het oog op de toekomst. Hopelijk kun je binnenkort al minder gaan werken :)

      Verwijderen
  4. Wij hebben samen 1 modaal inkomen. Dat is voor ons meer dan genoeg, wij hebben bewust voor minder werken, dus meer vrije tijd gekozen. Dan maar wat minder geld om handen, maar we hebben onze lasten die we "makkelijk" kunnen betalen en de rest is onze keuze hoeveel we daar aan willen uitgeven. En ik ben mezelf dankbaar dat ik "zo zuinig" kan en wil leven om te sparen voor de dingen die wij belangrijk vinden.... En dat is een fijn gevoel.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geloof ik graag, Boukje. Jullie gevoel herken ik heel erg goed. Het is een keuze om zuinig te leven en daarmee maak je ook de keuze voor andere, wellicht belangrijkere, zaken in het leven :)

      Verwijderen
  5. Het is juist leuk om zonder pakjes, zakjes etc te koken en nog voordeliger ook. En zuinig leven is voor de een een moeten en voor de ander een uitdaging.Als je dan een keer uit eten gaat of iets anders in jouw ogen luxe's gaat doen dan waardeer je dat destemeer.

    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe gaat het inmiddels met jullie bedrijf?
    Je hebt nooit meer verteld om wat voor product het gaat, maar je hebt je lezers destijds wel heel nieuwsgierig gemaakt!
    Hebben jullie ook al leuke inkomsten uit het bedrijf?
    Gr. mia

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...