maandag 29 mei 2017

Moestuin update! Hoe mijn liefde is ontstaan en alles bloeit!

Het gaat goed met onze (moes)tuin. Nou ja, we hebben een heel stuk tuin in gebruik als moestuin, dus ik noem het gewoon moestuin. Alles groeit en bloeit. Het is zo leuk om te zien hoe alles vorm begint te krijgen.

Geërfd

Gisteren had ik het erover met mijn moeder. Mijn opa was gek op zijn volkstuin (moestuin) en hij kon daar uren vertoeven. Ik vond het té gek dat hij altijd verse boontjes, sla, courgettes en andere groenten had. Dagenlang kon ik zeuren of ik mee mocht naar zijn moestuin. Ik vond het ge-wel-dig! Water geven, rondlopen en vooral: oogsten. Dat was echt mijn favoriete onderdeel. Mijn oma kon dan de dingen die we net geoogst hadden omtoveren in een feestmaal. Heerlijk. Daar is denk ik ook mijn liefde begonnen voor groenten en fruit.
Bij mijn ouders had ik wel een bieslookplant (saai) en een aardbeienplant (weinig oogst) en dat was het dan.

Toen ik ging samenwonen met mijn vriend begonnen we fanatiek met een klein moestuintje. We hadden alleen wat tomaten, uien en een paar verdwaalde Spaanse pepers. De pepers stonden overigens in een pot.

De evolutie van mijn moestuin

En zo begonnen we. Een paar jaar geleden. Klein maar fijn. Wat waren we blij met de opbrengst zeg. Heerlijke smaken; zo uit eigen tuin. 

Ieder jaar kijken we weer uit naar het moment dat we zaadjes kunnen uitzoeken voor de moestuin. Lekker snuffelen in de rekken, heerlijk.
We pakken altijd 1 zakje zaad waarvan we geen idee hebben of het lekker is. Dit jaar is dat snijbiet. Ik heb dat, denk ik, nog nooit gegeten, dus ik ben heel benieuwd.

Het is altijd zo bijzonder hoe snel alles na het zaaien uitkomt en groeit! Vaak zie je al binnen een paar dagen de eerste groene sprietjes in de zaaibakjes komen.

Een kleine sfeerimpressie 

Natuurlijk hebben we nog veel meer dan dit alleen, alleen daar heb ik geen foto van. 
Op de bovenste foto: bietjes, augurken en courgettes. 
Onderste foto: peultjes. Die hebben we voor het eerst en die doen het perfect!




2 opmerkingen:

  1. Leuk stukje en ik denk dat het voor vele zo begint met een moestuin.Zolang ik me kan herinneren heeft mijn vader al een moestuin.Eerst een stukje langs het spoor en later bij huis een grote moestuin. En ook van mijn Opa van vaders kant en andere familie leden weet ik dat ze een moestuin hadden.Eigenlijk zijn wij er thuis mee opgegroeid. En van de 3 meiden bij mij thuis ben ik de enige die een moestuin heeft maar nu hebben wij ook de ruimte ervoor. Het is altijd weer mooi om te zien hoe uit een (klein) zaadje een heel gewas kan komen en eerlijk gezegd het is ook een heerlijke bezigheid tuineren. Vroeger was het voor veel gezinnen een manier om hun budget aan te vullen door zelf groenten etc te verbouwen en eigenlijk zie ik dat hier ook nog veel om me heen. En alles wat de mensen teveel hebben gaat hier nog in de weck/inmaak voor de winter .Veel tuinplezier vanuit zonnig Ghioroc.Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zeg!! Ik houd ervan :). Wij hebben maar een postzegel-tuin en proberen daarin wat kleine dingen te verbouwen, maar het lijkt me best leuk om een wat groter stuk te hebben. Geeft niet, voor nu is dit prima :)...

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn oma

Mijn omaatje wordt volgend jaar in januari 90. 90! Wat een leeftijd! Nu is het erg lastig om een cadeau voor iemand te verzinnen, die eigenl...