maandag 1 mei 2017

Leren tassen

Ja, ik geef het direct toe. Ik heb (of eigenlijk had) een tassenverslaving. Hoe die ontstaan is weet ik niet, maar ik houd (hield dus) ervan om verschillende - mooie - tassen te hebben en deze bij iedere outfit te matchen. Het kon me niet gek genoeg. Iedere tas die ik mooi vond kocht ik. Vaak waren dit goedkope plastic tassen (van rond de €20/€40) die na een paar keer gebruiken kapot gingen. Hartstikke zonde.  

Omdat ik toch meer duurzaam wil leven, heb ik besloten alle plastic tassen weg te doen. Ze zijn zeker nog wel goed, maar ik gebruik ze niet meer. Mijn nichtje van 16 vindt alles prachtig dat ik haar geef, dus mijn tassen hebben een fijne nieuwe eigenaar gevonden. 

Mijn eerste leren tas

Van mijn ouders kreeg ik een aantal jaar geleden een prachtige leren tas cadeau. Ik durfde hem nooit te gebruiken, omdat ik wist dat hij ontzettend veel geld gekost had. Stom eigenlijk, want je hebt een tas juist om te gebruiken. Het viel mijn moeder ook op en zij vond het zonde dat ik hem niet gebruikte, dus stelde zij voor dat ik hem vanaf dat moment minimaal 1 maal per week zou gaan gebruiken.
Zo gezegd, zo gedaan. Mijn leren tas gebruikte ik vanaf dat moment 1 maal per week. Nog steeds bang dat hij zou verslijten. Na een aantal weken zag mijn tas er absoluut niet versleten uit. Het leek juist wel of hij véél mooier aan het worden was. Toen ik dat eenmaal had ondervonden, ging ik mijn tas iedere dag gebruiken. Iedere dag ervoer ik weer het gemak van mijn fijne, mooie tas. En iedere week ging het gebruikte leer er veel mooier uitzien. Ik vond het niet meer erg om hem te gebruiken. Het was juist een kwelling als ik een andere tas ging gebruiken.

Nóg een tas

Omdat ik de smaak te pakken had, ging ik uitkijken naar een nieuwe tas. Niet dat die ander niet meer goed was, dat absoluut niet, maar soms wil je gewoon wat afwisseling. Toevallig had ik van mijn schoonouders een fashioncheque gekregen én had de tassenwinkel in de stad opruiming. Meer toeval kon niet, dus ik besloot de winkel binnen te stappen.
Honderden tassen in allerlei verschillende kleuren en maten.
Omdat ik al een bruine tas had, vond ik dat ik een andere kleur moest nemen. Mijn oog viel ineens op een donkerblauwe tas. Normaal gesproken vind ik dat echt een vreselijke kleur voor een tas, maar deze was prachtig van vorm en heel mooi afgewerkt. Ik wil niet in een paar seconden beslissen wat ik neem, dus ik legde hem terug. Na een rondje door de stad wist ik het zeker: dit is mijn nieuwe tas!
Het enige probleem... ik had nog niet naar de prijs gekeken. Chips. Ik spoedde terug naar de winkel en bekeek het prijskaartje. €270. #&#^@ Vond ik eens een leuke tas, was hij zo duur. Het leek ook wel alsof dit de enige tas was zonder afprijzing. Een beetje beteuterd liep ik naar de kassa om te vragen of er toevallig korting op zat. Ze scande het kaartje en ik durfde niet te kijken. Opgewekt liet de winkelmedewerker weten dat dit een van de weinige tassen was waar maar liefst 80% korting op zat! Het totaal bedrag zou uitkomen op €54. Dit was niet te geloven. Ik pakte de fashioncheque uit mijn portemonnee en ze scande hem. Er stond een bedrag op van €50! Uiteindelijk hoefde ik zelf dus maar €4 te betalen.
Ze deed er nog een prachtige beschermende tas omheen en met een grijns van oor tot oor liep ik de winkel uit.

Thuis heb ik uiteraard mijn tas direct met beschermde spray bespoten, zodat hij langer mooi en soepel blijft.

Beide tassen gebruik ik even vaak. Het zijn namelijk ook nog de enige tassen die ik heb. Ze zijn mooie, fijn, stevig, duurzaam, groot, handig en onverwoestbaar. En het mooie: ze worden bij iedere keer dat ik ze gebruik mooier en soepeler (dit natuurlijk ook omdat ik ze goed verzorg).
Het is een hele investering (meestal dan ;)), maar ik vind dat je er ontzettend veel plezier van hebt.

Heb jij ook een leren tas?

8 opmerkingen:

  1. Het zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn. Ik heb nu 2 leren tassen van Xworks (geen aandelen) en die gebruik ik dagelijks en voelt telkens als een feestje. Ze ruiken ook zo lekker 😂 en inderdaad ze worden steeds mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow vet! heb je ook een foto van de tassen, ben reuze benieuwd! ik was ook opzoek naar een nieuwe tas, heb er een meegenomen op Koningsdag van 2 euro. Helaas geen mooie leren, maar eentje die ongeveer een half jaar meegaat bij dagelijks gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een half jaar bij dagelijks gebruik en geen leer vind ik zeker niet slecht! Ik heb zeker een foto, zal ze binnenkort uploaden!

      Verwijderen
  3. Wat een meevaller die blauwe tas!
    Ik gebruik bijna nooit een tas, vind het meestal maar onhandig en zoveel neem ik niet mee. Ik heb een klein portemonneetje in mijn zak en bewust ook maar een kleine telefoon. Voor de spullen van de kinderen gebruik ik tegenwoordig liever een rugzak dan luiertas.
    Misschien later nog weer eens en dan inderdaad zo'n fijne leren tas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met kinderen is inderdaad een rugtas ideaal, tenminste, dat denk ik! En soms ben ik inderdaad ook alleen een kleine portemonnee of zelfs alleen maar mijn pinpas mee!

      Verwijderen
  4. Ja, ik ben dol op tassen! Er gaat niets boven een nieuwe tas, en die dan inpakken : )

    De mijne is van leer maar wel van Van Haren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van welk merk of welke winkel maakt niet uit toch? Als het maar een mooie tas is die functioneel is! :)

      Verwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...