vrijdag 12 mei 2017

Ik neem niet alle gratis dingen aan

Wat voor gratis dingen ik bedoel? Hapjes in winkels, geld terugacties, acties van bedrijven op social media. Dat soort dus.

Waarom niet? Nou, om verschillende redenen. Uiteraard neem ik ook wel eens wat aan en doe ik ook heus wel mee aan een geld terugactie, maar lang niet altijd.

Bijvoorbeeld bij van die hapjes in de winkel. Als ik iets niet lekker vind of niet lust, neem ik het niet aan. Er zijn mensen die het voor hun partner/kind/zus etc aannemen, maar ik niet. Ik laat het liggen voor anderen die het wel lekker vinden. Het voordeel: ik word niet vermoeid met verkooppraatjes. 

Geld terugacties doe ik alleen aan mee als ik óf iets héél graag wil proberen; óf ik weet dat het bij ons in huis gebruikt wordt; óf als ik het sowieso zou kopen, ook als het niet met een actie was. Als ik bij voorbaat al weet dat ik het niet ga gebruiken/eten dan haal ik het ook niet. 
De reden? Vaak zit er een maximum aantal deelnemers aan een actie vast. Als je dan net buiten het aantal valt, krijg je je geld niet terug. 
Als er geen maximum aantal teruggaves is vastgesteld, dan nog koop ik het niet. Voor mij persoonlijk voelt het als "kopen om het kopen" en eigenlijk ook als verspilling, want hier zou het blijven liggen. Daar pas ik voor. 

En als laatste de acties van bedrijven op social media. Je krijgt bijv. in ruil voor je gegevens 1 testertje van een bepaalde geur. Het bedrijf komt heel goedkoop, zeg maar gerust bijna gratis, aan mijn gegevens. De tijd nadat je je gegevens hebt ingevuld blijf je mail ontvangen, tenzij je het zelf weer uit zet. Hoogst irritant. En dat zegt iemand die in de marketing is afgestudeerd ;)

Doe jij mee aan dit soort acties?




7 opmerkingen:

  1. Zelden, maar dat komt omdat ik het meestal teveel gedoe vindt, of niet verplicht wil worden om dan ook iets te kopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen als het producten zijn die ik lust. Er zijn genoeg duurdere dingen die ik zelf niet zou kopen. Bijv. Sprite i.p.v. de merkloze variant van Aldi. Als er een GTA is, koop ik het wel en heb ik 'gratis' drinken :)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook weer zo inderdaad! Anders is het kopen om het kopen.

      Verwijderen
  3. Ik doe ook niet mee, met name de telefoonacties waar je iets hebt "gewonnen". Te veel gedoe om afzeggen en vooral niets kom gratis in het leven vanuit een bedrijf.
    Er zijn altijd verborgen kosten... (en ik heb niet altijd over geld)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger vroeg ik alles aan wat gratis was gewoon omdat het gratis was, tegenwoordig ben ik selectiever, ik moet het ook gebruiken als het niet gratis is of het moet iets zijn waar ik iemand in mijn omgeving een plezier kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland ge...