donderdag 18 mei 2017

Gedroogde peulvruchten

Ze zijn lekker, voedzaam, vullend en vreselijk goedkoop. Gedroogde peulvruchten. Je kunt er echt zoveel kanten mee op dat het bijna niet te geloven is. Ik koop ze zelf in de bij toko,  maar je kunt ze bij iedere willekeurige supermarkt kopen.
Je kunt peulvruchten ook al kant-en-klaar kopen in de supermarkt uit blik of uit een pot, maar deze zijn duurder dan de gedroogde variant.

Mijn favoriete peulvruchten en wat maak ik ermee?


  • Rode linzen. Heerlijk om linzensoep mee te maken. Het is ontzettend gemakkelijk en het kan niet mislukken. Het vult erg goed en als je de soep een dag laat staan smaakt hij denk ik nog lekkerder. Ook lekker met een grote schep yoghurt erdoor.
    Met linzen kun je een heerlijk 'meatless meatloaf' maken. Dit maakte ik wel eens in mijn 'vegan' periode en het smaakt écht alsof je vlees eet.
    Linzen zijn gekookt ook erg geschikt om door een salade te doen. 
  • Spliterwten. Tja.. erwtensoep hè. In de winter staat deze soep standaard op het menu. Hebben we wat over? Geen probleem. Vries het in en haal het uit de vriezer voor een makkelijke dag. Lekker met wat roggebrood gesmeerd met roomboter en spek. 
  • Kikkererwten. Lekker in curry's, als vervanger voor kip in bijvoorbeeld Chinese gerechten, verschillende soorten hummus, maak er kikkererwtenmeel van om te bakken of maak er 'hamburgers' van. Zoveel mogelijkheden en de smaak is áltijd goed!
    Wat ook lekker is: kook de kikkererwten in water, laat ze goed uitlekken en doe er verschillende soorten kruiden en wat olie overheen en 'pof' ze in de oven als heerlijke - iets meer gezonde - snack. 
  • Bruine bonen. Velen gruwelen er van, maar ik vind het heerlijk! Lekker met rijst, in een saus voor Mexicaanse wraps, chili sin carne. Wederom. Alles is bijna mogelijk. 

Dit is uiteraard een korte versie van wat er allemaal mogelijk is, want de mogelijkheden zijn eindeloos!
Wat maak jij graag met peulvruchten? 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb er tot nu toe weinig mee gedaan, maar wil het weleens proberen omdat het zo goedkoop is :)... Past weer mooi bij m'n budget :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peulvruchten zowel gedroogd als in pot/blik heb ik in huis ,heel gezond en heerlijk .En linzensoep had dat tot 1 1/2 jr terug nooit gegeten totdat we het ergens aten en het was zo lekker dat ik gevraagd heb wat voor soep was het. Dus thuis gegooled voor een recept en een heerlijk turkse linzensoep gevonden bij my mixed kitchen. Ook witte bonen in tomatensaus vinden ze hier heerlijk.Momenteel heb ik bruine bonen en capucijners gezaaid dus als het het goed is hebben we ze over een tijdje uit eigen tuin.Spliterwten de groene nam ik altijd uit Nl mee maar nu zag ik hiet gele spliterwten voor de soep , dus voortaan die voor de erwtensoep .
    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen

Bosnië; voor ons een logische keuze

Volgend jaar gaan wij naar Bosnië op vakantie. Voor ons een zeer logische keuze. Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn vriend is daar via d...