maandag 15 mei 2017

Een kasteel met een grote wijngaard

Naast mijn opleiding creative business, heb ik ook de hotelschool afgerond. Een hele toffe, leuke, leerzame opleiding waar je letterlijk alles leert over het hotelleven. Niet alleen hoe je moet koken (vaak als je zegt dat je naar de hotelschool gaat, denken mensen dat je leert koken. Dit is echter maar 1% van de opleiding..), maar vooral hoe je een hotel runt, de zakelijke kant en natuurlijk ook alle andere facetten, zoals wijn- en warenkennis.

Het Franse platteland

Jaren droomde ik ervan om na mijn afstuderen naar het Franse platteland te verhuizen. Een groot kasteel met een mooie wijngaard leek me echt het einde. Een kasteel dat een beetje verouderd was en moest dienen als hotel of B&B. Er zou ook een grote tuin bij moeten zitten, zodat ik mijn gasten als goede gastvrouw van een lekker ontbijt kon voorzien met verse broodjes, croissantjes en jus d'orange. 
Het heeft me altijd getrokken. Het Franse platteland. Als kind ging ik altijd naar Frankrijk op vakantie, ik leerde de taal en ik kon de Franse keuken erg waarderen. Nu weet ik dat als je gaat verhuizen, dat het heel erg tegen kan vallen, dus ik heb het plan een beetje op de achtergrond gezet. Mede omdat mijn vriend niet heel erg van Frankrijk houdt.. 

Wijn waarderen

Wijn vond ik altijd al erg lekker, maar tijdens mijn opleiding aan de hotelschool is dit 'lekker vinden' omgeslagen in wijn waarderen. Sommige wijnen zijn lekker, maar die hoef je niet perse te waarderen. Hoe smaakt een wijn, hoe is de afdronk? Welke smaken zijn goed te combineren met welke ingrediënten in de maaltijden die je maakt? 
Ook dacht ik altijd dat dure wijnen véél beter zijn. Dit is dus absoluut niet het geval. De smaak verschilt wel heel erg, maar je moet er echt van houden én je moet het kunnen combineren met je diner. 

Wat ik nóg interessanter vond, was het proces van wijn maken, of te wel: de vinificatie. Makkelijk gezegd: van druif tot fles wijn. Gelukkig hadden wij een hele gedreven docent die hier echt alles van wist. Ontzettend interessant en leerzaam. 
Uren zocht ik naar wijngaarden die te koop waren. Helaas was de prijs nooit zo vriendelijk dat ik deze kon kopen. Deze droom liet ik dus maar een beetje varen...

Wijn uit andere landen

En zo kwam het omslagpunt. Ik leerde niet alleen over Franse wijnen, maar ook over andere prachtige wijnen uit andere landen. Spaanse, Portugese, Oostenrijkse, Australische, Chileense en zelfs Hongaarse én Nederlandse wijnen. Zélfs nog meer landen kwamen voor. 
Dit bracht mij op het idee om mezelf te oriënteren op wijngaarden in andere landen. Spaanse, Portugese en Hongaarse bestaande wijngaarden kwamen qua prijs/kwaliteit het beste uit. 

Het idee van een kasteel is helemaal weg, maar wellicht wil ik ooit, in de verre toekomst nog wel een wijngaard hebben waar ik mijn eigen wijn kan maken. Maar dat is écht voor de toekomst. 

8 opmerkingen:

  1. Heb je de Roemeense wijnen weleens geproefd ? Hier rond Ghioroc ( 23 km va Arad) waar wij wonen is een bekende Roemeense wijnstreek en ik die niet echt van wijnen houdt vind ze zelfs lekker :).

    Gr Henriett
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog nooit gehad, maar ik ben wel heel erg benieuwd!

      Verwijderen
  2. Die droom van Frankrijk deel je denk ik met velen ;) wij houden ook erg van Frankrijk en hebben emigratie daarheen wel overwogen maar uiteindelijk geconcludeerd dat we er toch niet zouden willen wonen om diverse redenen.
    Wat ik me laatst afvroeg, en heb wel gezocht maar kon niks vinden, je schreef een tijd terug over de opstart van een eigen bedrijf maar nog niet wat jullie dan gingen doen. Hoe is het er nu mee? En kun je al wat meer vertellen over wat het is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Daarom moeten wij ook allerlei afwegingen maken, want dit is/was mijn jeugddroom.

      Over het bedrijf: het gaat goed! Ik ben bezig met een blogpost hierover, maar ik moet even kijken wanneer ik hem online zet. Op dat moment ben ik name

      Verwijderen
    3. Namelijk in een klap van mijn anonimiteit af.. ;)

      Verwijderen
  3. Wij gebruiken geen alcohol. Ik lust niet eens wijn ;)... Ik wil gerust een keer t.z.t. in je Franse B&B komen logeren :P... Maar dan met verse jus d'orange :D...

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...