woensdag 17 mei 2017

Dingen wegdoen en ontspullen

Heerlijk. Alles verzamelen en bewaren voor "ooit een keer, het kan zo handig zijn". Maar niets is minder waar. Ik bewaar allerlei "dingen" en van al de bewaarde spullen heb ik slechts een keer een item van zolder gehaald. In 5 (!!) jaar. Dus niet echt noemenswaardig zullen we maar zeggen.

Eerder bewaarde ik dus alles en deed ik niks weg. Niets. Op de een of andere manier vond ik het fijn om veel spullen te hebben. Waarom weet ik niet zo goed.

Toen ik op kamers ging had ik een relatief kleine kamer en vreselijk veel spullen. Gek genoeg wilde ik toen mijn kamer zo minimaal als kon ingericht hebben. Het werkte goed en ik kon goed studeren op een "lege" kamer. Maar.. al mijn spullen stonden bij mijn ouders.

Toen ik ging samenwonen gaf mijn moeder me alles mee dat van mij was. Ons lege huis was volgestouwd. Het irriteerde me, maar ik zette alles op zolder neer. Nooit keek ik er naar om.

Het omslagpunt kwam toen ik besefte dat we écht veel te veel onnodige zaken hadden. Bijna alles hebben we dubbel.
Ik ging opruimen en probeerde wat te verkopen. Wat ik niet verkocht kreeg gaf ik weg via de weggeefhoek. Alles in een keer opruimen lukt niet, maar het begin is gemaakt.

Nu moet ik van mezelf iedere week "iets" opruimen. Wat dat "iets" is mag ik zelf weten. Het fijne is: het werkt. Ik kan in mijn eigen tempo afstand doen van spulletjes die ergens anders een tweede leven krijgen.

5 opmerkingen:

  1. Zo hebben wij allebei nog 1 of 2 dozen op zolder staan met herinneringen. De laatste keer dat ik de zolder opruimde, zo'n 4 jaar geleden, heb ik mijn doos opengemaakt om te concluderen dat ik het wilde bewaren, maar ik heb niks bekeken. Nu vraag ik me af waarom ik het dan bewaar, als ik er niet eens af en toe naar kijk. Eerstvolgende opruimronde gaat mijn doos denk ik weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het niet écht in de weg staat, zou je het eventueel nog kunnen bewaren. Anders: weg ermee ;)

      Verwijderen
  2. Ik was begonnen met ontrommelen en toen mijn dochter het huis uit ging dacht ik in eerste instantie mooi nu gaat het nog sneller, maar helaas heel veel van haar spullen staan nog hier , die moet ze nog uitzoeken, maar daar komt weinig van , als het goed is gaat ze dit jaar samenwonen en als dat gebeurt ,moet ze van mij ook haar spullen of meenemen of wegdoen. Dan heb ik eindelijk de minimalistische inrichting die ik altijd wilde en een knutsel/logeerkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo deden mijn ouders het inderdaad ook ;) Meenemen of wegdoen.
      Wat heerlijk dat je dan lekker de inrichting krijgt die je altijd wilde én dat je een knutsel- en logeerkamer krijgt. Fijn om naar uit te kijken!

      Verwijderen
  3. Goed bezig!! Succes! Ik ben ook begonnen met de vliering :). Van de week even een uitstapje gedaan; badkamer eerst aangepakt. Alles door m'n handen laten gaan en lekker opgeruimd, heerlijk! Nu weer aan het schilderen in de schuur, dus iedere keer wat... Vliering ga ik na de zomervakantie mee verder als dochterlief op school is denk ik ;)...

    BeantwoordenVerwijderen

Bosnië; voor ons een logische keuze

Volgend jaar gaan wij naar Bosnië op vakantie. Voor ons een zeer logische keuze. Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn vriend is daar via d...