donderdag 11 mei 2017

Dineren bij anderen

Heerlijk vind ik dat. Als anderen voor mij koken. En fijn bij iemand thuis aan tafel, in de tuin of wat mij betreft aan een prachtige eetbar. Ongedwongen genieten van lekker eten en mooie wijnen. Dit hoeven echt geen wijnen van €75 per fles te zijn. Wel nee, gewoon een simpele wijn in combinatie met goed eten is geweldig.

Ja, Bourgondisch als ik ben nodig ik graag vrienden uit. Ook om bij ons te komen eten. Graag sloof ik me dan uit op, zoals mijn broer altijd zeg, goede wijn-spijs combinaties. Jammer vind het als ik echt mijn best heb gedaan en iemand vind iets niet lekker of is ergens allergisch voor. Van velen weet ik het wel, maar bij sommige vraag ik het graag nog even na.
Zo ben ik. Ik maak het anderen graag naar hun zin en ik kook wat iedereen graag eet. Dit hoeft niet duur te zijn. Nee, net zoals met wijnen kunnen dit gewoon simpele ingrediënten zijn die voor een fantastisch diner kunnen zorgen.

Mijn vrienden weten dat ik bijvoorbeeld geiten- en schapenkaas vreselijk vind. Ik kan er gewoon niet aan wennen. Er zijn personen die er LY-RISCH over zijn. Helaas ik niet. Iedere keer probeer ik het, maar het is altijd een deceptie. Ook als ik het omhul met spek, een beetje honing, noten, etc. Nee, ik lust het gewoon niet. Daarnaast vind ik bijvoorbeeld lamsvlees ook niet lekker. Ik eet het als het 'moet', maar liever niet.

Mijn moeder gaf mij ooit de tip: als je wordt uitgenodigd bij mensen om te komen eten, geef dan van te voren aan dat je iets écht niet lust. Zo om te voorkomen dat mensen zich volledig uitsloven en dure ingrediënten kopen en jij moet aangeven dat je het écht niet eet.
Zo gezegd, zo gedaan. Dit deed ik altijd voordat ik bij anderen kwam eten. Ook bij de familie van mijn vriend. Ook zijn ouders, opa & oma, broer. Gewoon iedereen. Nooit vond iemand dit vreemd en iedereen gaf aan dat het juist slim is om te doen.

Laatst kwam het dineren bij anderen ter sprake bij mijn collega's. Zij vinden het ontzettend vreemd dat ik van te voren aangeef dat ik iets écht niet lust. Dat ik ondankbaar ben dat ik dingen die anderen voor mij maken niet opeet. Wow, hier schrok ik toch wel van. Ik vind het juist niet ondankbaar, omdat ik het van te voren aangeef, zodat zij zich niet voor niets uitsloven. Omdat ik er zo van ontdaan was, ging ik op zoek naar motivaties van collega's.
Een van de redenen dat een collega het ondankbaar vond was dat ik van te voren nooit kon weten wat een ander voor mij klaarmaakt. Dit vond ik zo'n gekke redenatie. Natuurlijk weet ik het niet, maar daarom geef ik het ook aan.

Wellicht ben ik hier veel te makkelijk in en ben ik zelf juist altijd zo dat ik het aan anderen vraag, omdat ik het zelf ook wil voorkomen dat ik iets maak dat anderen niet lusten. Ik weet het niet. Ik moest het gewoon even van me afschrijven ;).


6 opmerkingen:

  1. Ik vraag zelf altijd wat mensen echt niet lusten. Zo zonde onderdaad als je iets maakt wat de ander echt niet lust. Ik vind het zeker niet onbeleefd als je zelf aangeeft wat je liever niet eet? Waarom zou dat raar zijn, ik vind het alleen maar voorkomend.
    Zelf eet ik vergetarisch dus bij mensen die me niet goed kennen of het wel eens zouden kunnen vergeten geef ik het aan. Dit is geen kwestie van lusten maar gewoon niet eten. Extra zonde als ze dan vlees of vis voor me gaan maken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, zo denk ik ook! :) ik vind het alleen maar slim. Ik stond er daarom ook van te kijken dat mijn collegae zo reageerden.

      Verwijderen
  2. Een r teveel, vegetarisch...... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik eet niets meer uit. Ik ben allergisch voor smaakversterkers.
    Lepelbouillonpoeder in de pilav en huppa, petra woont een dag op een wc waar het licht uit blijft. Een pakje om lasagne te maken, weer de wc. Gekruide croutons..gerookte kip, gerookte zalm, voorgekruide kip, hamburger, gehaktkruiden, currymix. Lepel sambal. Drupje maggi. Saladedressing. Chiliconcarnemix, nachochips, kruidenboter, bouillon, salsa.
    Allemaal onveilig. En sinds er fanatiek gemeden wordt zijn er wel 15 manieren fabrieksmatige smaakversterkers te vermelden. Bovendien weten de meesten niet hoe of wat ze moeten koken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, dat is inderdaad heel erg vervelend :(

      Verwijderen
  4. Ik vraag het ook gewoon als mensen komen eten. Zelf kan ik niet tegen paprika en als dat erin zit, schuif ik het bij manlief op z'n bord ;)... We zijn nogal makkelijke eters en lusten alles. De kinderen trouwens ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...