woensdag 10 mei 2017

Balen - uithuilen en opnieuw beginnen

Huh?! Wat is er gebeurd? Dat zal ik jullie vertellen. Niets heel persoonlijks gelukkig, maar wel iets waar ik flink van baal.

Als je bij een financiële instantie werkt (zorgverzekeraars vallen daar uiteraard ook onder), heb je bepaalde diploma's en certificaten nodig als je met klanten in aanraking komt.
Voordat ik begon te werken, moest ik al een diploma halen. Het zogenaamde wft-zorgverzekeringen. Wft staat voor wet financieel toezicht en zorgverzekeringen spreekt voor zich.

Een pittige klus. Zo'n 600 pagina's met zaken waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik ook zeker niet had gedacht dat het zou bestaan. Super gemotiveerd ging ik het examen in, anders kreeg ik geen aanstelling. 2 zenuwslopende uren later hoorde ik dat ik het gehaald had!
Een paar weken later kreeg ik van het ministerie van financiën een prachtig diploma thuis gestuurd.

Om bij deze werkgever te kunnen blijven, moest ik nog een examen doen. Het wft-basis examen. 700 pagina's dit keer met 40 verschillende onderwerpen. Alles over hypotheken, levensverzekeringen, erfrecht, pensioenen, belastingen enzovoort. Pittig, zeker om dit naast een 40-45 urige werkweek te doen.

Vol goede moed ging ik aan de slag en afgelopen maandag had ik examen. Ik had er goed vertrouwen in. Alles zat goed in mijn hoofd en ik wist dat ik het kon. Om te kunnen slagen had ik net als de vorige keer minimaal 68% van de vragen goed moeten hebben.

Ik leverde na 2 uur mijn examen in en ik kreeg de uitslag. De grond zakte onder mijn voeten weg: 67% goed. Potverdikke, 1 vraag te weinig goed. Balen, balen, balen!

Het goede nieuws is dat ik nog een herkansing mag doen. Ik blijf positief, maar op dat moment kon ik wel huilen.

Iemand ook dit examen moeten doen en iemand nog goede tips?


10 opmerkingen:

  1. Oh wat rot voor je, op 1 punt na!!!
    Succes met het herexamen, wanneer mag je die doen?

    Groet,Tienduizend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik baal echt. Ik ga hem denk ik over 2 weken op maandag doen. Dan heb ik nog iets de tijd om te leren, maar dan zit het ook nog in mijn hoofd van deze keer!

      Verwijderen
  2. Dat is zuur, op één vraag na geslaagd. Hopelijk mag je gauw opnieuw en heb je dan he diploma op zak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herhalen, herhalen en herhalen.
    Mijn vader werkt in de financiele verslaglegging aan de directie bij een verzekeraar. En die moet ook steeds wft examens doen. Ze zijn geloof ik twee jaar geldig en dan moet hij weer, alleen bij hun staat op een misser ontslag. Miin vader adviseert niemand. Hij schrijft geen offertes uit. Hij zelfs de klanten niet langswandelen ( advies en kantoor zijn verschillende locaties). En toch moet hij van onze lieve roverheid om de haverklap opdraven.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herhalen is inderdaad de key. Klopt, als je bij een verzekeraar of Überhaupt financiële organisatie werkt heb je je wft nodig (blijkbaar). Bij je vader is het nog strenger, wauw!

      Bedankt voor je succeswens!

      Verwijderen
  4. Balen zeg maar helaas herkenbaar. ik moest ook 2 WFT examens doen enige tijd geleden en ook net aan gezakt.
    Maand later gelukkig geslaagd en wat was ik opgelucht.

    Het zijn echt pittige vragen en ik wens je dan ook heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is echt zuur he, als je net zakt :(? Gelukkig ben je daarna wel geslaagd! Ik hopelijk ook binnenkort. Zorg had ik in een keer, alleen basis nu 1x gezakt, hopelijk binnenkort wel geslaagd! :)

      Verwijderen
  5. Ajjj, geen tip voor je, maar wel: Houd moed!!! Je kunt het, je had maar 1 procent te weinig, dus je hoeft nog maar 1% erbij te halen. Heel veel succes!!

    Groetjes,
    Adrianne
    aad-actief.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het vertrouwen, Adrianne! Ik heb goede moed voor de volgende keer. :)

      Verwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...