maandag 8 mei 2017

Alles groeit en bloeit! Moestuin - kruisbessen

Vorig jaar kochten wij bij een tuincentrum een kruisbessenstruik. Ze vertelden ons erbij dat wij er pas volgend jaar van zouden kunnen genieten en dat wij gewoon geduld zouden moeten hebben.

Natuurlijk had ik géén geduld. Iedere dag ging ik naar de struik kijken of er al iets aan zou zitten, maar tevergeefs. Het hele jaar bleef de struik leeg.

De struik bleef de hele winter buiten, want we hadden hem natuurlijk gepland in de volle grond. Het was best een koude winter, dus ik hield mijn hart vast. Zouden de kruisbessen het wel gaan doen? Zouden ze niet kapot gevroren zijn?

Van de week liep ik naar de schuur om íets te pakken en automatisch keek ik naar de kruisbessen. De hele struik hing vol! Er hingen er zeker tussen de twee- en
driehonderd in en er blíjven er bij komen.



Wauw! Over een tijdje zijn ze rijp, dus dan lekker kruisbessenvlaai, -taart en -jam maken!

Heb jij een lekker recept met kruisbessen? Laat het me zeker weten!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb er 3 jaar geleden een van mijn ouders gekregen en ook een witte en zwarte bessen struik. Beiden zijn de afgelopen 2 jaar overleden op 90 jarige leeftijd en nu heb ik dus ook deze fijne en lekkere herinnering aan hen.

    Ik maak voornamelijk taarten met ze in combinatie met banaan uit de vriezer zodat die lekker zacht en smeerbaar is want de bessen zijn wel vrij zuur. Appelschijfjes zijn er ook lekker bij.

    En ik vries ze in, ze zijn bijna op en dan kan de nieuwe oogst er straks in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker jams en chutneys,siropen, het internet staat er vol mee, even zoeken en je keuze maken.
    Heb je er teveel gewoon invriezen en later gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond kruisbessen als kind altijd supervies vanwege de pitten.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk he wij kregen vorig jaar een stek van een buurman en die staat nu ook vol met bessen

    BeantwoordenVerwijderen

Oud speelgoed - oerdegelijk en grote hit!

Zelf hebben wij geen kinderen, maar vrienden en familie van ons wel. Natuurlijk nemen zij altijd zelf wat te spelen mee, maar wij wilden ook...