donderdag 20 april 2017

Zelf goudsbloemzalf (calendula salve DIY) maken

Een fenomeen dat ik leerde kennen in Oostenrijk. Ringeblumensalbe. Ook wel goudsbloemzalf (of de officiële naam: calendula salve). Het is echt een wondermiddel. Je kunt het gebruiken tegen wondjes, schrale huid, brandwonden (van de zon of hitte), sneetjes, etcetera. De mogelijkheden zijn eindeloos. Omdat mijn tube bijna leeg was, wilde ik weer een nieuwe bestellen. Helaas was dit ontzettend duur en ging ik kijken of ik dit ook zelf kon maken. Wat blijkt: dit is hartstikke makkelijk, maar het kost wel wat tijd. Geen probleem; uitdaging aangenomen!

Wat tijd is natuurlijk relatief. Het assembleren van alles duurt een minuutje of 5, maar het laten trekken van de goudsbloemen duurt ongeveer 6 weken. Dit is de tijd die nodig is om de juiste stoffen uit de bloemen te halen.

En wat is nou het echte grote voordeel als je zelf zalf maakt? Je weet exact welke ingrediënten er in gaan, dus je kunt altijd nog naar eigen overtuigen iets toevoegen of weglaten.

Ingrediënten

- Goudsbloemen (ik heb gewoon de gedroogde van Jacob Hooy gebruikt. Saillant detail: de grote merken die goudsbloemenzalf maken, gebruiken ook deze gedroogde bloemen!)
- Olijfolie (of een andere olie naar keuze)
- Bijenwas
- Eventueel nog geurolie

Verder heb je nog 2 potjes, een zeefje en een pan nodig.

Hoe maak je het? 


Zoals ik al zei, het is hartstikke makkelijk. Pak een klein potje en stop deze vol met de gedroogde goudsbloemen. Voeg (olijf)olie toe, totdat alle bloemen onder staan. Zet het potje voor het raam, het liefst in direct zonlicht, zodat de werkzame stoffen goed uit de bloemen kunnen worden getrokken.

Na ongeveer 6 weken is de goudsbloemenolie klaar. Nu kun je het ook al zo gebruiken, maar ik vind het fijn om er een zalf van te maken.




Zeef de blaadjes uit de olie en giet de olie over in een ander potje (of hetzelfde potje, maar zorg wel dat alle blaadjes eruit zijn). Zet ondertussen een pannetje met een laagje water op het vuur. Zorg dat het vuur heet is, maar niet kookt. Pak het potje met het oliemengsel en voeg hier bij een paar dropjes/schaafsels/poeder/geraspte bijenwas toe (een klein beetje op gevoel) en zet het potje op het vuur. Voeg nu eventueel wat geurolie toe. De bijenwas zal nu in de olie smelten. Als alle was gesmolten is, haal het potje van het vuur en laat afkoelen.

Wanneer het mengsel afgekoeld is, zal de consistentie ongeveer op de juiste dikte zijn (het is maar net wat je fijn vindt. Het kan hard zijn of juist nog heel smeuïg en smeerbaar). Als je vindt dat het nog niet dik genoeg is, zet dan het potje weer op het vuur en voeg nog wat bijenwas toe.

Zo simpel is het om je eigen zalf te maken. En het leuke is: het werkt écht ontzettend goed. Tegen alles! 

2 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad heel simpel. Ik gebruik het maar heel weinig maar vind het voor sommige dingen wel een super middel.

    BeantwoordenVerwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...