maandag 17 april 2017

Recept: vegetarische courgette "gehaktballen"

Soms als ik een recept zie, wil ik het direct uitproberen. Echter zijn voor dit recept 3 courgettes nodig en met (op het moment dat ik het recept las) €1.30 per courgette, besloot ik nog even te wachten.

Een paar weken later waren de courgettes in de aanbieding voor €0.35 per stuk, dus dat was hét moment om dit recept uit te proberen.

Als je mensen in huis hebt die moeilijk groenten eten, is dit hét recept. Je eet ontzettend veel groenten, maar je hebt het bijna niet door!

Vegetarische "gehaktballen"

 Gehaktballen tussen haakjes, want er komt geen gehakt bij kijken. Wel een heleboel andere lekkere ingrediënten en daarbij heeft het de vorm van gehaktballen. Of eigenlijk; gewoon balletjes.

Wat heb je nodig voor 25 kleine balletjes:
- 3 courgettes
- 1 ei
- knoflook  (2 teentjes of 2 theelepels gedroogd)
- 1 fijn gesneden rode ui
- paneermeel (op gevoel)
- lekker veel Parmezaanse kaas
- Italiaanse kruiden (of alles dat je lekker vindt)
- zout & peper

Was de courgettes.
Rasp de courgettes fijn en doe de geraspte courgettes in een zeef en zet dit weer in een schaal/in de wasbak/etc. Voeg wat zout toe en laat het vocht van de courgettes weglopen. Tussendoor een paar keer met een lepel/je handen roeren en na ongeveer 10 minuten moet je het meeste vocht eruit knijpen.
Terwijl alles staat uit te lekken snijd je de ui en knoflook en rasp je de Parmezaanse kaas.

Als de courgettes helemaal uitgelekt zijn, doe je alle ingrediënten in een kom, behalve het paneermeel. Meng alles goed door. Voeg aan het einde het paneermeel toe, zodat er een "gehaktdikte" ontstaat.

Je "gehakt" is nu klaar. Maak van het mengsel balletjes. Deze kunnen zo groot (of zo klein) zijn als je zelf wilt.
Als ze klaar zijn zou ik ze nog even in de koelkast zetten, zodat ze iets opstijven.



Daarna is het tijd om te bakken. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar kokosolie. Bak in ieder geval in genoeg olie, zodat de balletjes niet aan de pan blijven kleven. Op gevoel omkeren (dit zal ongeveer 5 minuten duren) en zo de hele bal bruin bakken.

Het resultaat is heerlijk. Wij eten deze gehaktballetjes graag met pasta en een simpele tomatensaus. Smakelijk!


4 opmerkingen:

  1. Mmm, lijkt mij heerlijk, dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een perfect recept voor augustus en september :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga ik zeker uitproberen, nu meestal gegrilde courgette met knoflook en Thijm.

    BeantwoordenVerwijderen

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland ge...