woensdag 19 april 2017

Nog nooit gekampeerd - waar te beginnen?

Met mijn ouders gingen we altijd op vakantie in hotels, appartementen of huisjes. We hebben nooit gekampeerd. Mijn ouders vonden dit niets en tja, dan doe je het ook niet als je nog met hen op vakantie gaat.
Toen ik zelf op vakantie ging met vrienden, gingen we ook in hotels of in appartementen. Nooit kwam ik op het idee om te kamperen.

Maar nu, nu ik wat ouder ben en ik het leuk vind om met zo min mogelijk geld iets leuks te doen, lijkt het me toch ineens een interessant idee dat kamperen. Nu weet ik niet zeker of het iets voor mij is, maar wellicht kan ik het eerst een keer ergens gaan proberen. Samen met mijn vriend, natuurlijk.

Vragen, vragen en nog meer vragen

Nou weet ik echt totaal niet waar ik moet beginnen en wat we allemaal nodig hebben. Waar kunnen we het een keer proberen? In Nederland of moeten we al uitwijken naar België, Duitsland of misschien Frankrijk? Wat moeten we allemaal aanschaffen? Ik heb werkelijk geen idee.

Is een tent handig of wellicht een (huur) caravan? Of een gehuurde (al ingerichte) tent?
Wat moet je allemaal meenemen op een kampeervakantie? En wat mag je zéker niet vergeten?

Ga je met de auto of misschien wel met een backpack in het vliegtuig of de trein?

Onderzoek

Omdat dit idee pas heel recent in mij is opgekomen, heb ik een klein onderzoek gedaan. Wat blijkt: je kunt ook alles (echt alles) dat met kamperen te maken heeft huren! Wauw. Dit wist ik niet. Ik dacht dat je altijd alles zou moeten kopen. Als je het kunt huren en het blijkt uiteindelijk niets te zijn, dan heb je niet alle (dure) spullen aangeschaft. 

Het onderzoek bracht mij ook bij dat er in Nederland een heleboel campings zijn waar je ingerichte tenten kunt huren. Deze zijn echter wel (heel erg) aan de prijs. En dat vind ik dan weer zonde. 
In Frankrijk zijn er ook een heleboel opties. Zo kun je safaritenten huren of een tipi. Leuk, maar wederom duur. 

Wat me dan wel weer opviel: bij de meeste campings moet je betalen (!) om te douchen. Met gekochte muntjes of met muntjes van €0,50. Waarom zit dit niet in de prijs? Gek, maar ik zag het bijna bij iedere camping terug.

Een camper lijkt me ook wel wat. Je neemt als het ware alles mee. Maar ja, om nou een camper aan te gaan schaffen is ook weer belachelijk. Zeker als je niet weet of het wat is. Je kunt ze ook huren. Ik heb een paar offertes opgevraagd en ik ga kijken of de prijs me aanstaat. 

Tips gevraagd

Nu word ik steeds enthousiaster over het idee, maar toch wil ik jullie vragen of jullie tips hebben. Als kampeer-noob weet ik gewoon niet wat wel en niet handig is. 
Waar zijn jullie wel eens geweest waar het voor mensen die nog nooit gekampeerd hebben echt een aanrader is?
Wat mag je absoluut niet vergeten?
Zouden jullie kiezen voor een tent, camper of een ingerichte tent? 

En natuurlijk zijn er een heleboel dingen waar ik nog helemaal niet over heb nagedacht: zet ze hier vooral neer! 



17 opmerkingen:

  1. Ik kampeer sinds een paar jaar, ben nu vijftig. Ik ga meestal naar campings van natuurkampeerterreinen.nl, zonder kantine en recreatieteam. Wel met wc douche en soms kampvuurplek en veel natuur. Niet duur(wel jaarlijks lidmaatschap) Of ik ga kamperen bij de boer.
    Ik heb een kleine tent, kost minder dan grote tenten of kamper.Ik heb geen luchtbed en synthetische slaapzak van de Action, maar een goed slaapmatje met goede isolatie. Goed slapen vind ik nl erg belangrijk met mijn oude lijf. Muntjes voor het douchen heb ik nog niet meegemaakt.Koken doe ik op een Trangia, op spiritus. Een veilig niet wankel kookstel. Ik kan alles, zelfs de tent en mijn stoeltje in rugzak krijgen en een laatste stuk van OV naar de camping lopen of met de fiets meekrijgen. Dat maakt dat ik overal heen kan. Met mijn kleine tentje kan ik ook bijna altijd overal wel terecht.
    Zoek goed uit wat je wilt, ik heb veel gehad aan OpPad website met heel veel testen van outdoormateriaal. Investeer in goede slaapmat,dat kost geen tientje maar het maakt enorm verschil in comfort. Dat geef je één keer uit, dat is slimmer dan gehuurde materialen. Wat tenten betreft, ga eens kijken bij een tentenshow, voor tipi's is er over twee weken één, en in Haarlem is een hele grote tentenshow begin juni.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Greet,

      Bedankt voor je goede tips! Die website van natuurkampeerterreinen ga ik zeker bekijken. Dat lijkt me ook wel erg leuk. Ik - of eigenlijk wij - hoeven absoluut geen luxe, dus wellicht vinden wij hier een camping om het kamperen eens uit te proberen.

      Dat van een goede slaapmat vind ik echt ontzettend slim, die houd ik zeker in gedachten.
      Die tentenshow lijkt me ook interessant. Hoewel Haarlem voor ons echt de andere kant van het land is, is het toch wellicht nuttig om te gaan.

      Verwijderen
  2. Kamperen kan ik je niets over vertellen Groene Glitter, ik heb nog nooit gekampeerd. Ik ben wel benieuwd wat je er allemaal over gaat vinden en dat hoop ik hier te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook nog nooit ;) Als we gaan, komt er uiteraard een zéér uitgebreid verslag op het blog! :)

      Verwijderen
  3. Ik ben gek op kamperen. Liefst in de bergen of in de natuur. We hebben een tent, leuk en goedkoop.
    Een camper huren is heel duur, schrik niet als je de prijzen binnen krijgt.
    Kun je geen tent lenen van familie of vrienden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het liefst zou ik inderdaad een tent lenen, maar ik een kleine rondvraag leerde mij dat niemand (! van de 40 personen die ik gevraagd heb) een tent heeft.

      Verwijderen
  4. Hier ook een kampeerfreak.
    Ik zou toch over de prijzen heen stappen en gaan huren, je kunt dan rustig gaan kijken of het überhaupt iets voor je is.
    De optie van bovenstaande anoniem is meteen wel heel anders als je nog nooit hebt gekampeerd.
    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Siny! We zijn de prijzen aan het afwachten! Wellicht moeten we niet al te 'back-to-basic' in het begin, maar moeten we een soort gulden middenweg vinden.

      Verwijderen
  5. 7 jaar terug , na scheiding voor het eerst met kinderen gekampeerd en alles zelf aangeschaft.
    Een tent gekocht bij een grote kampeerzaak. Koop plastic borden, bekers in verschillende kleuren. Dan weet je wie deze gebruikt heeft en alles gaat minder snel bij de vaat dan thuis.
    Een kook stelletje met gasflessen bij de a.ction gekocht. Altijd gekookt buiten de tent, met gas. Pas erg op om water bij de jus te doen want je krijgt geheid een grote steekvlam. Misschien hebben anderen wat betreft koken betere ideeën.
    Een goed verlengsnoer vanaf de elektriciteit kast bij je tent is handig. Denk aan een 'stroom verdeler'want als je een klein koelkistje koopt kan dat niet met de reguliere hoeveelheid stroom. Een normale waterkoker kan ook niet, dan slaat de stop door ( is mijn ervaring :)), je hebt waterkokers voor kamperen ook bij de grote kampeerzaak te koop.
    Wij zijn steeds buiten de bouwvak om geweest en altijd wel plek gehad. Van te voren wel gebeld.
    Bij aankomst mag je dan vaak nog kijken waar je met je tent wilt staan. De eerste keer zei ik: "Maak niet uit"en werd geadviseerd om maar even rond te lopen. Dit is het advies wat ik je zeker wil mee geven om te voorkomen dat je buren hebt die veel herrie hebben, opgestapelde bierkratten, een veld met alleen maar huilende kleine kinderen ( en dan is het nog niet eens nacht) of buren met veel muziek.
    We hebben meerdere malen gekampeerd en het altijd erg getroffen met het veldje waar we stonden.
    Ook een keer via vakantieveilingen een heel goedkope boeking gedaan. Hier ook erg mee getroffen ondanks dat we geen keus van plaats tent hadden.
    Je kunt ook even bij de web site van zoover kijken of een camping goed aan geschreven staat. Wat ik zelf deed om te weten of ik een goede camping had, voor de vakantie een anwb campinggids halen bij de bibl. en kijken welke er goed aangeschreven staat en wat er voor de kinderen te doen is ( bijv. een zwembad).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne reactie, bedankt! Die tip van borden/bestek vind ik erg slim. Hoewel we met z'n tweeën zijn, kan het natuurlijk voorkomen (althans, zo stel ik het me voor) dat er mensen gezellig wat komen drinken.
      Die stroomverdeler had ik zelf absoluut niet aan gedacht. Hoe naïef; ik dacht dat alles op gewoon stroom kon, niet dus! Iedere dag leer ik weer iets!
      Dat rondje lopen is inderdaad een héél goed idee. Zeker om de taferelen die je beschrijft te voorkomen. Hier had ik zelf niet bij stil gestaan. Maar zeker met tenten is het natuurlijk zo dat je letterlijk alles hoort.
      De websites en de campinggids ga ik eens aandachtig bestuderen. Dat lijkt me voor de eerste keer zeker geen overbodige luxe :)

      Verwijderen
  6. Wij kamperen ook graag. Persoonlijk vind ik een ingerichte huur tent niet vergelijkbaar met echt kamperen maar ik ken mens en die nooit gekampeerd hebben en dit juist heel fijn en kampeerderig vinden ;)
    In jullie geval zou ik zoeken naar iemand in je omgeving waar je alles van kunt lenen. Wij hebben onze vorige tent meermaals uitgeleend aan mensen die daarna zelf wat kochten.

    Zelf kamperen we nu met een grote de waard tent. Zonder stroom maar niet zeer minimalistisch. Liefst op een kleine boerencamping. Muntjes voor douchen is trouwens niet zo standaard hoor. Ik heb er een hekel aan. Dit jaar ga ik toch overstag omdat de camping me zo leuk lijkt dat ik het op de koop toe neem :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat wij het al zeer kampeerderig vinden, zo'n ingerichte tent, haha :)
      Muntjes lijkt me ook zo waardeloos, maar wellicht keek ik gewoon naar de verkeerde campings. Hierboven heb ik al een heleboel tips gekregen, dus wellicht vind ik een camping zonder muntjes ;)

      Niet te minimalistisch zou ook mijn 'eis' zijn. Ik wil best wat op luxe toeleggen, dat is geen probleem! En dat is iets wat me - althans, lijkt me - logisch lijkt. Het is niet zoals thuis, maar dat heeft zijn charme.

      Verwijderen
  7. Wij kamperen (uit noodzaak) met een camper. Ik heb namelijk allerlei aanpassingen nodig inzake spierziekte. Vroeger kampeerde ik gewoon met een tentje en er zit best veel verschil in ergens een tentje op bv natuurcamping of ingerichte comfort tent op grote camping. En een camper is weer van een ander " soort" kamperen. Een camper huren is best heel duur, ik denk dat je er van gaat schrikken. Echter het overnachten kan op camperplekken en die kunnen heel goedkoop/gratis zijn. Met name Duitsland en Frankrijk zijn er veel plekken waar je tot ca 10 euro per nacht kwijt bent. Helaas wordt ook rondtrekken met een camper zo populair dat het snel duurder wordt. Al met al is er zoveel diversiteit dat het toch wat uitproberen is en dit ook weer een kwestie is van hoeveel geld heb je er voor over. Goedkoop, klein tentje kopen en op natuurcampings gaan staan tot een hele luxe tent op dure camping of een prachtige camper huren. Veel plezier met uitzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel 'fijn' dat je ondanks je ziekte toch nog kunt kamperen!
      De offertes van de campers hebben we nog niet, ik wacht met spanning af, maar zoals vorige comments ook al beschrijven; ik bereid me voor op hoge prijzen.
      Die prijzen per nacht zijn echt zoveel minder dan ik uitgezocht heb. Wauw! Is dat dan een van te voren besproken plek of een 'op de bonnefooi' plek?

      Ik weet niet zeker hoe we het gaan doen; met eigen (geleende/gehuurde) tent of een ingerichte tent/camper. Ik heb nu in ieder geval al heel veel plezier met het uitzoeken van alles!

      Verwijderen
  8. Kamperen. Ik ben er gek op, twee weken en een weekend per jaar. De rest van het jaar wil ik binnen koken, rechtopstaan, als het regent gewoon zitten en niet in elkaar gedoken.
    Wij hebben een driepersoons koepeltent, voor als we ergens een nacht of twee blijven, een koelbox, een kooktiestel, een kratje pannetjes, bestek, borden en bekers, een emmer om de tentzeilen mee schoon te maken, af te wassen en de was in te doen. We hebben twee stoelen een tafeltje en een de waardtent voor 4 personen, in de ene slaapcabine slapen we, in de andere staan de boodschappen, een rekje om handdoeken uit te hangen, de kookspullen, zodat er ruimte overblijft om met de stoelen in de tent te zitten als het weer eens giet.
    Ik ga altijd met de auto kamperen, ik krijg met geen mogelijkheid ter wereld de spullen mee zonder auto. Misschien wel de kampeerspullen, maar geen voedsel of kleding in dt geval. Zeker geen stoel, boek of spel.

    Ik zou eerst huren als ik jullie was, als het je niks bevalt was het een prijzig eenmalig iets. Als je alles aanschaft ben je zelfs voor goedkoop ( en goedkoop is voor kamperen op een aantal punten vakantieverpester) al gauw 700 euro kwijt. En als je het dan niks vindt moet je het ook nog weer verkopen of gratis wegdoen.

    Gratis is deze tip, dikke truien, warme broeken en extra dekens mee. Een tent is nul graden warmer dan de wind in de schaduw oftewel ik werd op een koude junidag wakker met ijs in en op de tent, nachtvorst in juni. Gelukkig hadden we dikke slaapzakken, thermokleding en wollen dekens mee.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ik vergeten heb te melden is dat een verlengsnoer op een camping altijd 3 insteek punten heeft voor een stekkerdoos i.p.v. 2 wat je voor een normaal huis gebruikt.
    Voor een tent is het erg prettig om aan de onderkant vast zeil te hebben. Bij het opzetten in nat gras wordt het niet enorm vies en na een regenbui ook. Met opruimen van de tent na het kamperen is dit makkelijker schoon te maken.
    De bovenkant van de tent goed strak trekken bij het opzetten is belangrijk zodat er geen water op de tent blijft staan als er een bui valt. Blijft dit op het dak 'hangen'dan heb je eerder kans op lekkage.
    Een tent opzetten doe je altijd met de 'deur 'dicht' van de tent. doe je dit niet dan krijg je deze zeker niet meer dicht :).
    Op een camping zijn altijd bereidwillige buren die je wel willen komen helpen of tips geven als ze zien dat je het voor het eerst op zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kamperen. Heerlijk!
    Wij gaan altijd met een kleine tent die makkelijk op te zetten is en het liefst naar campings die niet te groot zijn. Hier heb je ook de minste overlast. Vaak zijn dit juist ook campings die niet of niet heel opvallend in boekjes e.d. staan. Uit onze ervaring weten we dat dit juist de fijnste en schoonste campings zijn.

    Goede spullen zijn wel heel belangrijk. Bijvoorbeeld kwaliteitsmatjes en slaapzakken. Neem absoluut geen luchtbed, want dat is erg koud.

    Frankrijk is heel leuk, maar de campings zijn daar over het algemeen wat meer basic. Je moet meestal nog je eigen toiletrol meenemen en soms kom je zelfs nog 'franse' toiletten tegen. In Duitsland en Oostenrijk zijn de campings al wat luxer. In Scandinavie is het sanitair het meest luxe. Meestal met alles erop en eraan en zelfs vloerverwarming.

    BeantwoordenVerwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...