maandag 10 april 2017

Leven beneden je stand

Met mijn broer had ik een interessante conversatie over het leven beneden je stand. Wij hebben absoluut niets te klagen gehad vroeger (en nu overigens nog steeds niet).
De waarde van geld kregen we al vroeg mee. Als we iets wilden hebben en we konden niet wachten op onze verjaardag (hetgeen trouwens geen garantie was dat we het 'ding' dat we wilden zouden krijgen), dan moesten we ervoor sparen. Mijn vader benadrukte altijd: "je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus denk er goed over na wat je koopt".

Wij hebben nooit als gezin een mega groot huis gewoond. Met onze ouders woonden we in een tussenwoning in een Limburgse stad. Het was wel een zeer ruime tussenwoning met een grote tuin. Onze ouders kochten het huis net voordat ik geboren werd (dus 27 jaar geleden) en ze wonen er nu nog steeds. Ze voel(d)en niet de behoefte om naar een groter huis (vrijstaand) huis te verhuizen, ook al zouden ze dit zeer gemakkelijk kunnen betalen. Zij vinden het prima zoals het is en daar heb ik respect voor.

Mijn broer maakte ineens de opmerking over het feit dat mijn vriend en ik in een huis wonen dat we heel makkelijk kunnen betalen en hij vroeg zich ineens af of wij niet groter wilden wonen. Mijn duidelijke antwoord was nee. Nee, wij willen niet groter wonen. Wij hebben een hoekhuis met een grote tuin, 3 slaapkamers en een enorme zolder. Wij hebben totaal niet de behoefte om groter te wonen. Als we ooit verhuizen, verhuizen we terug naar Limburg, maar niet perse naar een groot huis. Nee, voor ons is het prima. Zeker zo met z'n tweetjes.
Daarna vertelde ik ook dat wij geen nieuwe auto willen. De auto die we hebben is goed genoeg voor ons. Wij hoeven niet alles luxer, duurder, groter, mooier. Nee, het is echt prima zo.

Daarna zei ik dat we net zoals alle andere jaren weer een moestuin hebben. Vaak als ik mijn broer zie, geef ik hem iets 'cadeau' uit de moestuin. Hetzij verse groenten, maar ook vaak genoeg iets ingemaakt. Gewoon, omdat ik het leuk vind en hij het lekker vindt. Hij vroeg zich ineens af wat voor besparing het ons oplevert. Toen ik hem vertelde dat ik, als alles bloeit en rijpt, zeker 4 maanden geen tomaten, uien en andere groenten hoef te kopen, werden zijn ogen steeds groter. Dat het zo'n besparing opleverde had hij nooit geweten. Ik gaf hem aan dat we een moestuin hebben omdat we het leuk vinden, maar ook omdat het een grote besparing op het boodschappen budget is. Mijn broer woont in een appartement in een grote stad, dus ik zei hem dat hij ook wel op zijn balkon wat dingetjes kon 'verbouwen'. Hij ging zeker kijken naar de opties.

Toen hij vroeg of we veel konden sparen beaamde ik dit. Ja, wij kunnen ontzettend veel sparen. Zeker omdat we veel minder uitgeven dan er binnenkomt. En dit is zéker het geval in de zomermaanden.
Als een van ons zou besluiten om minder te gaan werken, kunnen we nog makkelijk op dezelfde voet verder leven. We geven namelijk nog minder dan 50% van onze inkomsten uit. Veel minder zelfs. Het geeft ons ook een stuk vrijheid.
Wat ik leuk vond om te horen was dat mijn boer, die binnenkort een lange reis gaat maken, zei dat hij als hij 'later fulltime werkt' hetzelfde gaat doen als wij doen. Dat vind ik toch wel echt een compliment. Tevreden zijn met minder en daardoor een deel vrijheid ervoor terugkrijgen.

6 opmerkingen:

  1. Wat knap dat jullie zoveel kunnen sparen!
    Goed dat jullie zo bewust met geld omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het voelt of ikzelf aan het schrijven ben! Precies onze leefstijl. Ook wij hebben 2 inkomens maar leven ver onder onze stand. Het is een sport en de vrijheid die daar uit voort komt is met geen goud te betalen. Genoeg is genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Genoeg is inderdaad genoeg. Dat vinden wij ook! Het is heerlijk om vrijheid te hebben, mocht het nodig zijn :)

      Verwijderen
  3. Inspirerend verhaal. Veel herken ik wel. Alleen de moestuin moeten we nog aan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je moestuinzaden wil, ik kan er echt wel een paar missen hoor ;) dan roep maar!

      Verwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...