zondag 23 april 2017

Gezien op de snelweg - Flixbus (?!)

Als wij naar mijn ouders gaan, gaan we altijd met de auto. De treinaansluiting is namelijk vreselijk slecht (je moet 3 keer overstappen en je moet 2 keer 20 minuten wachten, omdat de treinen maar een keer per half uur gaan). Als we dan over de snelweg rijden, zie ik vaak een grote groene bus rijden van Flixbus. Steeds vergat ik het op te zoeken, maar gisteren toen we thuiskwamen heb ik het direct bekeken. Wauw. Wat een gave organisatie. 

Nu begrijp ik ook goed waarom er zoveel bussen rijden. Vanuit Nederland kun je naar veel grote buitenlandse steden voor een laag bedrag.
Zelf wonen wij dicht bij de Belgische grens (daarom doen wij ook in België boodschappen). Een ritje naar Brussel vanuit ons duurt ongeveer vijf kwartier. Dit kost natuurlijk benzine en natuurlijk het parkeren. Als je buiten het centrum staat betaal je: benzine, parkeerkosten én kosten voor de tram. Als met al een flinke kostenpost en niet erg milieuvriendelijk. 

Flixbus

Uit nieuwsgierigheid ging ik op de site kijken van Flixbus. Een vreselijk duidelijke site! Er zijn honderden opstap- en afzetplaatsen en op iedere datum is er wel iets beschikbaar. Je zit natuurlijk wel aan de tijden vast die zij hanteren, maar dat heb je natuurlijk ook als je met de trein of auto reist. 
Je kunt zelf aanvinken wanneer je wenst te gaan en wanneer je teruggaat, dit hoeft niet op een dag te zijn.

Een kleine rondgang op de site leerde mij dat een retourtje Brussel vanuit ons een euro of €15 per persoon kost. Dat is absoluut betaalbaar, zeker als je eens een dagje weggaat. Ook andere bestemmingen waren echt betaalbaar. Vanuit ons naar Bremen €40/retour en naar Düsseldorf €30/retour. 
De opstapplaatsen in Nederland zijn bijna allemaal bij stations, wat het natuurlijk makkelijk maakt, als je eerst met de trein of bus naar de opstapplaats gaat.

Bagage

Je zit bij Flixbus wel aan een bagagelimiet vast, maar het is niet zo dat je niets kunt meenemen. Per persoon mag je maar liefst 3 (!) fullsize bagagestukken meenemen! Bij het vliegtuig is dit voor een citytrip vaak alleen maar één stuk handbagage en voor ruimbagage moet je vaak al bijbetalen. Je wordt dus als het ware niet echt beperkt bij de Flixbus qua bagage.

Omdat we ontzettend nieuwsgierig zijn naar deze organisatie, gaan wij binnenkort eens een tripje plannen. Ik ben ontzettend benieuwd.

Hebben jullie al van deze organisatie gehoord? En hebben jullie er al mee gereisd? Wat zijn de ervaringen? Ik ben benieuwd!

11 opmerkingen:

  1. Nog nooit iets over gehoord.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je ermee gaat reizen.

    p.s. mijn blog stopt, ik blijf je volgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer, maar je zal er vast en zeker goed over nagedacht hebben!

      Verwijderen
  2. ..mijn kinderen maken ook reglmatig gebruik van een bus om naar steden in het buitenland te reizen. Wij doen het met ons campertje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, een camper lijkt me geweldig! Wat leuk dat jouw kinderen af en toe gebruik maken van een bus :)

      Verwijderen
  3. Ik heb er ook van gehoord idd, maar nog nooit echt even de tijd genomen om de site goed door te lezen. Maar als ik jouw verhaal zo lees, ga ik daar niet lang meer mee wachten! K zou ook graag met mijn vriend eens naar een mooie duitse stad willen zonder eigen vervoer....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, Boukje! Laat je je ervaring weten? :)

      Verwijderen
  4. Ik ken wel Eurolines, ook zo'n busmaatschappij. Ik ga hier eens kijken. Dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die ken ik inderdaad ook. Graag gedaan, Soraya!

      Verwijderen
  5. Ze rijden bij mij door de straat. Nog geen reis ervaringen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig! Dan woon je vast dicht bij een opstapplaats:)

      Verwijderen
  6. Paar keer vanaf Amsterdam op en neer naar Berlijn geweest. Er is wifi en stroom in de bus, met een beetje mazzel ook koud bier. Je kunt enorm veel bagage meenemen, de stoelen zitten prima en voor noodgevallen is er een wc aan boord. Fijne lowbudget mogelijkheid, je moet alleen geen haast hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...