vrijdag 7 april 2017

Enorme prijsverhoging in de supermarkt

Koken doe ik uiteraard het liefst met verse ingrediënten. En als het budget het toelaat ook met verse vis. Nu haalde ik vorig jaar altijd, als ik haast had, mijn vis in de supermarkt. Bij ons heeft namelijk de Jumbo een verse visafdeling. Heerlijk. Allerlei vissen uitgestald, verschillende soorten en ook nog eens heel betaalbaar.

Verse zalm per 100 gram kostte vorig jaar €1,25. Als ik dan met zalm wilde koken, ging ik altijd naar de Jumbo. 

Laatst had ik weer een keer haast, deed ik mijn boodschappen bij de supermarkt en ik wilde 300 gram zalm bestellen. Vorig jaar zou ik daar €3,75 voor kwijt zijn. Ik lette niet echt op en bij de kassa moest ik voor 300 gram zalm en een potje crème fraîche van €0,50 ineens €6,26 afrekenen. Ik zei dat het niet kon kloppen, maar de caissière scande toch echt het prijskaartje van de zalm. Omdat ik er zeker van was dat dit niet de prijs kon zijn, liep ik terug naar de visafdeling. Drie keer heb ik met mijn ogen moeten knipperen. De prijs van de zalm was verhoogd naar €1,92 per 100 gram. Wauw. Meer dan 50% gestegen in 3 maanden. 

Toen ik vroeg hoe het kwam dat de prijs zo gestegen was, konden ze me geen antwoord geven. Dat vind ik dan weer jammer. Ik had het heel graag geweten. De prijs bij de visboer is namelijk niet/nauwelijks gestegen. 

Nadat deze stijging me overviel, ben ik eens gaan opletten. En wat blijkt: enorm veel producten zijn de afgelopen maanden gestegen in prijs. In ieder geval bij onze supermarkt. 
Wat mij is opgevallen de afgelopen maanden (dit geldt alleen voor de Jumbo overigens):

- Zoete aardappel per kilo van €1,99 naar €2,45
- 6 x 1L houdbare halfvolle melk van €4,75 naar €5,45
- Zeekraal (100 gram) van €1,49 naar €1,99 (80 gram)
- Rode linzen (Farmer, 500 gram) van €0,99 naar €1,39

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer stijgingen. Deze prijzen vielen me op, omdat ik deze producten vaak koop. 

Is het jullie ook al opgevallen dat er bepaalde prijzen gestegen zijn? Laat het me vooral weten bij de opmerkingen. Ik ben erg benieuwd. 



21 opmerkingen:

  1. Klopt! Vooral melk viel mij op.
    Verder heb ik het idee meer kwijt te zijn voor de wekelijkse boodschappen. Maar tijd om uit te zoeken waar dat precies aan ligt heb ik nog niet gevonden helaas. Oh ja, ik doe mijn boodschappen bij de app.ie
    Groetjes JCK

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, melk is echt enorm gestegen inderdaad. Vaak doe ik ook bij AH mijn boodschappen, maar vooral bij Jumbo viel het me op.

      Verwijderen
  2. Klopt. Ik heb al jaren het idee dat ik voor hetzelfde bedrag steeds minder kan kopen terwijl ik niet meer koop. Ik wist veel prijzen uit mijn hoofd van producten die ik altijd koop en zo kom ik er ook regelmatig achter dat alles een paar cent omhoog gegaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt inderdaad. Zelf weet ik uiteraard niet alles uit mijn hoofd, maar dat je minder kunt kopen voor hetzelfde geld, dat is het een feit! Een paar keer per jaar een paar cent is natuurlijk ook een boel!

      Verwijderen
  3. Ik heb gelezen over de veel duurdere zalm. En dat ie duur zal blijven. De roomboter was mij opgevallen. Dat vind ik raar want de melkprijs is sterk gedaald. Bij Lidl kosten de zoete aardappelen nog steeds 1,99 per kilo. Paprika's zijn momenteel weer veel duurder, maar dat is elk jaar rond deze tijd. Linzen en peulvruchten koop ik altijd bij de Turkse kruidenier. Die kwaliteit vind ik het best en ze zijn meestal niet duur. Rode linzen zijn daar iig goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik koop mijn linzen ook altijd bij de Turkse winkel, alleen die zijn 's avonds dicht en ik had het echt nodig. Dus maar een keer de supermarkt. O, dat is een goede tip, dan ga ik eens kijken bij de Lidl. Roomboter was mij nog niet opgevallen, maar volgende keer in de super ga ik er op letten!

      Verwijderen
  4. Roomboter is een stuk duurder geworden van 1,08 naar 1,49, en eieren ook een kwartje per tien duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, dat is inderdaad hartstikke veel verschil. Hier sta ik echt van te kijken!

      Verwijderen
  5. Ja ik herken het zeker. Ik haalde elke week voor ongeveer hetzelfde bedrag aan boodschappen. Nu is dat een stuk meer geworden. Vandaag zag ik bij AH dat er bij veel artikelen het prijskaartje was weggehaald. Ik neem tenminste aan dat het was weggehaald want het waren er teveel om toevallig allemaal eraf te vallen. Ik verwacht dat op de nieuwe prijskaartjes hogere prijzen staan. De verhoging is dus nog niet afgelopen.
    Hier bij de AH staat wel een bordje bij de zalm. "omdat de zalm een populaire vis is geworden is er schaarste en zijn de prijzen gestegen."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, overal het prijskaartje af is wel heel doorzichtig. Dat je voor hetzelfde geld minder boodschappen doet is zeker waar. Helaas.
      O, dat van de zalm heb ik nog niet gezien, maar dat zou een boel ophelderen. Bedankt!

      Verwijderen
    2. Bij ons waren ze bij de Coop bezig met verwisselen van prijskaartjes.

      Verwijderen
    3. Dit heb ik nog niet gezien bij ons, maar wellicht gaat dat nog komen.

      Verwijderen
  6. Klopt, heel veel producten zijn enorm veel duurder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Melk is al maanden geleden fors duurder geworden. De boeren krijgen eindelijk een eerlijkere prijs!! En ja, als melk duurder wordt, dan natuurlijk alle zuivel. Want die wordt daarvan gemaakt. Dus (veel) duurdere boter, kaas, yoghurt enzovoorts enzovoorts. Is volgens mij nu al een half jaar zi, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. melk is deze week weer in prijs verhoogd nl 10 cent erbij voor een liter halfvolle biologische melk.

      Verwijderen
    2. Ik ben er ook absoluut niet op tegen dat boeren een eerlijke prijs krijgen. Integendeel juist. Maar het is iets dat opvalt en daatom schrijf ik erover ;)

      Verwijderen
    3. Het zou fijn zijn als de reden is dat de boeren er meer voor krijgen. Boeren zouden een eerlijke prijs moeten krijgen voor hun producten. Dat is niet echt zo. Dus de meerprijs zit in de tussenhandel/fabriek.

      Verwijderen
  8. Tsjonge dat zijn flinke stijgingen inderdaad. Ik had er eigenlijk niet zo opgelet. Ik kom meestal wel met ongeveer het zelfde eindbedrag uit bij de kassa.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier roep ik al enkele weken dat alles duurder is geworden ik ben meer kwijt voor dezelfde boodschappen.
    Soms met 50cent omhoog.
    Dat word weer consuminderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo , ik heb het nagevraagd bij AH omdat ik ook geschrokken was van de prijs van de zalm meer dan 30%duurder.
    en kreeg ook het verhaal van schaarste op de wereld markt.
    niet meer te betalen, 9 euro voor een stukje van nog geen 3oo gram, groet Irene

    BeantwoordenVerwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...