zaterdag 29 april 2017

Contant vs pasjes - het overzicht (kwijt)

Ik geef het toe. Ondanks ons budget houd ik van gemak. Gemak in de zin van hoe te betalen. Je haalt makkelijk een pasje langs het automaat en daarna kun je op je rekening exact bijhouden hoeveel je hebt uitgeven.

Contant geld 

Nu heb ik ook altijd wel contant geld in huis. En soms als ik boodschappen ga doen neem ik ook contant geld mee. In eerste instantie was het sowieso het plan om alle boodschappen contant te betalen, maar dat werkte niet. 

Maar toch neem ik soms alleen contant geld mee. Het gekke is: ik word dan nog zuiniger dan ik al ben. 
Als ik €50 meeneem, wil ik het liefst ook weer zoveel mogelijk mee terugnemen in mijn portemonnee, maar ook in mijn kar. Op zulke momenten let ik extra op asmbiedingen, stickers met afprijzingen en deals. 

Als ik contant geld meeneem, haal ik áltijd meer boodschappen voor hetzelfde geld. Een vreemde gewaarwording. 

Het probleem is dat je met contant geld altijd bonnetjes moet bewaren. Vaak heb ik deze al weggegooid, voordat de maand voorbij is. Daarom werkt alle boodschappen contant betalen voor ons niet. En daardoor raakten we het overzicht een beetje kwijt. 

Pasjes

Pasjes daarentegen werken tegenwoordig uitstekend voor ons. We kunnen onze uitgaven in categorieën opdelen in de app van de bank. 
We hebben alle supermarkten waar we komen ingesteld als categorie. Als er dan een pinbetaling binnenkomt, zet de app hem automatisch in de categorie boodschappen. 
Hetzelfde geldt overigens ook voor tanken. Deze komen, net zoals het opladen van de ov-kaart, in de categorie vervoer. 

Iedere eerste van de maand begint hij automatisch opnieuw, zodat je een duidelijk overzicht hebt per kalendermaand. 
Makkelijk, snel en geen gedoe met bonnetjes. 

Ondanks alles blijf ik iedere maand toch contant een paar tientjes contant opnemen. Gewoon, voor de afwisseling en de sport om nóg minder aan boodschappen uit te geven. 

2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je met contant geld minder uitgeeft! Bij mij is het net andersom. Als ik contant geld heb geef ik het sneller uit en vaak aan onnodige dingen. Aan het eind van de maand weet ik eigenlijk niet meer wat ik met mijn contant geld heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik betaal alles contant op kleding/schoenen na. Ik heb per maand een x-bedrag en daar doe ik moet ik het mee doen. En op=op. Behalve bij hele goede aanbiedingen en ik kom net niet uit heb ik een reservepotje van wat ik over heb van vorige maanden en dan gebruik ik dat. Of ik "leen" alvast wat van de volgende maand als het bijna einde van de maand is en die aanbieding is te goed om te laten lopen. Dit gebeurt bijna nooit trouwens.
    Van dit geld worden niet alleen de boodschappen gedaan maar ook cadeautjes, drogisterij artikelen, action meuk enz. Heel vroeger noteerde ik al deze bonnen wel in een excel sheet, maar daar ben ik mee gestopt. Te tijdrovend en niet nodig. Ik heb dit bedrag en ik kom er bijna altijd mee uit. En wat overblijft spaar ik dus voor duurdere maanden. En statiegeld wat ik terugkrijg gaat in een apart potje en dat is voor een lekker ijsje als we weg zijn of zoals afgelopen donderdag voor de vrijmarkt. Superleuke dingen gescoord en ook wat duurdere dingen maar dat kon dus ook. Anders ook wel hoor, maar het is gewoon leuk om dat te doen met geld wat over is zeg maar.

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...