zaterdag 1 april 2017

Cadeautjes voor kinderen

Uiteraard vind ik dat - kleine - kinderen leuke cadeautjes mogen krijgen voor hun verjaardag, maar je kunt ook te ver gaan in mijn ogen. 

Zelf hebben wij geen kinderen, maar wij hebben wel vrienden met kinderen. En die hebben dan ook weer vrienden met kinderen. Nu gaan wij uiteraard niet naar de laatst beschreven categorie toe, maar soms ontstaat er ineens een gesprek - zonder te roddelen uiteraard - over anderen. Zo kwamen we ook op het onderwerp cadeautjes.
Nu moet ik ook heel eerlijk zeggen: onze vrienden (met kinderen) zijn erg makkelijk wat betreft cadeautjes. Een shirtje/bal/stoepkrijt/kleurboek/waterpistool, eigenlijk is alles goed voor hen. Wat het natuurlijk makkelijk maakt, want hun kinderen zijn niet materialistisch ingesteld. Die vermaken zich altijd uit zichzelf en zijn blij met letterlijk alles. 

Tegenwoordig schijnt het een hype te zijn om te lijstje door te geven via een website. Je kunt deze vullen op je eigen manier en je kunt iedereen de link en het wachtwoord geven. Hier kun je hier alles doorgeven wat je zou willen krijgen. 
Nu weet ik ook wel dat ik vroeger voor Sinterklaas het hele speelgoedboek uitknipte en opplakte voor de Sint, maar dat was louter voor Sinterklaas' ogen bestemd (... :)). Als ik cadeautjes moest verzinnen voor familie, dan hadden mijn ouders al wat dingen die ze doorgaven in een redelijke prijsklasse (tot maximaal 10 gulden). Duurdere dingen kreeg ik alleen van mijn ouders en mijn peetoom en -tante. Mijn ouders stonden het absoluut niet toe dat familie of vriendinnetjes duurdere dingen zouden schenken. Oké, ik dwaal af. 

Nu waren onze vrienden uitgenodigd bij vrienden van hen met kinderen. Deze hadden dus ook zo'n hip lijstje gemaakt via een site. De jarige zou 3 jaar worden. Op het lijstje stonden allemaal cadeautjes van boven de €20. Zelfs tot €75. Met als gevolg dat onze vrienden een cadeaubon van een speelgoedwinkel gegeven hebben. Voor een kind van 3 zulke dure cadeaus. Schaamteloos vind ik dat. Of ben ik daar de enige in? 
In mijn ogen zou een kind zich ook kunnen vermaken met een kleurboek met wat kleurtjes of een pop die nog van haar moeder geweest is. Ik heb niet echt het idee dat kinderen van 3 echt beseffen wat ze krijgen. Dit zag ik ook wel bij familie met kleine kinderen. Kinderen kregen een groot cadeau, pakten het uit en het volgende cadeau was in aantocht en het grote cadeau waren ze alweer vergeten. 

Misschien ben ik overdreven of ouderwets, maar ik vind het soms wel erg ver gaan met het geven van cadeaus. Zolang wij met onze eigen vrienden maar op één lijn zitten wat betreft het geven van cadeautjes ben ik tevreden!

2 opmerkingen:

  1. Het loopt idd soms de spuigaten uit! Onze kleinkinderen (2 jongens) krijgen van ons wel cadeautjes, maar meestal niet op de verjaardagen. Dan krijgen ze al zo vreselijk veel van iedereen. Ze krijgen van ons cadeautjes als we toevallig tegen iets aanlopen wat ons leuk lijkt voor de jongens. En dat is dan meestal iets tweedehands. De ene keer iets groots (skelter met aanhanger) de andere keer iets kleins (mandje kleine autootjes van de rommelmarkt) of een boekje oid.
    We hebben nu van een vriendin 4 kaartjes voor Safaripark Beekse Bergen gehad, die voor 30 juni gebruikt moeten zijn.
    Daar gaan we dan met ze heen en dat is dan ook weer ipv een cadeautje. De ouders geven zelf wel erg grote en luxe cadeaus, maar vinden het geen probleem dat wij het zo doen. En onze tweedehandse cadeautjes staan daar gewoon tussen de luxe grote spullen :)
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk een dagje weg! Daar ben ik zelf ook gek op. En hartstikke leuk, een herinnering in plaats van een tastbaar cadeau! En gelukkig gaan hun ouders er mee akkoord, maar aan de andere kant denk ik nu ook; je moet geven waar je je goed bij voelt.

      En het idee dat ik heb, of het waar is weet ik niet, is dat kinderen alles even leuk vinden om mee te spelen :)

      Verwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...