zondag 2 april 2017

Balen - een heleboel eten moeten weggooien

Dat is echt BALEN. Met kapitalen inderdaad. Wat is er nou aan de hand? Dat zal ik jullie uitleggen. 

Wij hebben een koel-vriescombinatie in de keuken. Hier hebben wij alles voor het weekmenu dat we gaan maken in zitten. Plus uiteraard wat yoghurt, (soja)melk, sausjes en meer van dat soort zaken. Dan hebben wij nog een koel-vriescombinatie in de schuur staan. Hier leggen we (fris)dranken, restjes, gevroren fruit en groenten, ijsblokjes en vlees/vis in. 

Toen we terugkwamen van vakantie vond ik al dat die het wat minder deed, maar na een dag was hij weer op volle toeren. Alles was perfect gevroren en gekoeld. Geen probleem dus zou je denken. 
Ik moest twee dagen later iets uit de vriezer in de schuur hebben en tot mijn grote, grote schrik was alles - lees: alles - ontdooid. Het was een puinhoop in de vriezer. Allemaal water, gesmolten spinazie, uitgelekt fruit. Je kunt je vast voorstellen dat ik enorm schrok.

Omdat ik er toch achter was gekomen, heb ik meteen alles weggegooid en mijn vriend heeft de vriezer direct schoongemaakt. We dachten eerst dat hij niet meer goed vroor, omdat hij te vol lag, maar bij nader inzien was hij - helaas voor ons - echt aan zijn eind gekomen. 
Even snel gerekend hebben we voor €95 aan eten weggegooid. Echt met pijn in mijn hart. Eerst dacht ik nog misschien kan ik het vlees opbakken, maar ik weet natuurlijk niet hoe goed de vriezer het heeft gedaan terwijl wij weg waren. Om geen risico te nemen hebben we alles weggegooid. 

Onze combinatie binnen heeft een - voor ons - te kleine vriezer. Nu hebben we het volgende bedacht. We gaan van een deel van onze belastingteruggave een nieuwe koel-vriescombinatie kopen. Een met een grotere vriescapaciteit. De koelkast/vriezer die we nu binnen hebben staan, gaat naar de schuur. Deze zetten we echter niet aan, maar echt pas wanneer het nodig is. 

Als iemand nog een goede tip heeft voor de aanschaf van een koel-vriescombinatie of een goede heeft die ik echt even moet gaan bekijken: laat het me vooral weten. Alle tips zijn welkom! 

6 opmerkingen:

  1. Ik had vroeger een keuken zonder verwarming. De koelkast deed het niet omdat de temperatuur in de plaats te laag was.Zoek maar eens op: koelkast doet het niet in koude ruimte. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden inderdaad een kacheltje erbij, omdat hij het anders niet deed. Maar hij gaat helemaal niet meer aan!

      Verwijderen
  2. In de colruyt kan je de diepvriezers na een tijdje aankopen van in de winkel, spotgoedkoop en een waardebon voor gratis diepvriesproduckten er bovenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je dat je de 'schade' die onstaan is na de kapotte vriezer kun claimen bij je inboedelverzekering? Ik ken mensen die net een halve koe in de diepvries hadden, toen de diepvries het begaf. Al het vlees bedorven en ook de vloer waar de diepvries op stond, was kromgetrokken, ze hebben alle gevolgschade (behalve van de vriezer zelf) vergoedt gekregen. Wel even goed informeren over het eigen risico wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik ga morgen eens informeren. Hier had ik zelf niet aan gedacht!

      Verwijderen

Al onze aangevraagde vakantiedagen zijn goedgekeurd!

Een unicum: mijn vriend en ik hebben in 2018 dezelfde vakantiedagen aangevraagd en het is gelukt: we hebben alle dagen die we gevraagd hebbe...