zondag 5 februari 2017

Zuinige gewoontes die ik van mijn ouders heb overgenomen

Mijn ouders zijn altijd heel zuinig met alles. Of het nou om geld gaat of om spullen, met alles kunnen zij heel verantwoord omgaan. Vroeger toen ik thuis woonde vond ik sommige dingen echt overdreven, maar naarmate ik ouder word, denk ik toch steeds weer terug aan de tijd dat mijn ouders zuinig deden (en nog steeds doen).
Hoe stom ik het ook vond vroeger, nu begin ik steeds meer door te krijgen dat dit voor een hoger doel was.

Wat mijn ouders altijd deden/doen en wat ik nu ook doe:


  • Eigen broodjes/lunch meenemen naar een dagje uit - of in de auto. Dit vond ik vroeger echt het meest STOMME dat we deden. Eigen broodjes mee. Bleehh, waarom? Ergens iets kopen is toch veel leuker en lekkerder? Uiteraard is het niet meer lekker als een simpel broodje kaas ergens al €5,50 kost en een colaatje €3,50. Onze eigen meegebrachte broodjes en drinken kosten ongeveer evenveel als een broodje in een restaurant. 
  • Geen flesjes cola/sap kopen en meenemen naar het werk. Nee, dit is echt verspilling nummer 1 volgens mijn ouders en daar ben ik het nu wel mee eens. Als je een goede fles hebt die je kunt hergebruiken, dan kun je daar ook sap uit een pak naar overschenken. Of wat te denken van ranja. Een laagje ranja en dan op locatie aanvullen met water. Lekker, zoetig en fris. 
  • Geen eten afhalen. Wij haalden maar sporadisch (dan praat ik echt over een keer in het jaar) chinees vroeger. Mijn moeder was er van overtuigd dat zij lekkerder kon koken dan de afhaalchinees. Vroeger was het echt feest als we dan die ene keer afhaalden, maar nu begrijp ik ineens wat ze bedoelde. Toevallig hebben we laatst nog een keer chinees gehaald bij mijn ouders. Smakeloos, zout en alles heeft een vlakke smaak (dit is persoonlijk natuurlijk!). Nee hoor, geef mij maar lekker vers eten van mijn moedertje. 
  • Nooit uit pakjes en zakjes koken. Gewoon, omdat het duur is.
  • Geen dure feestjes geven. Wij hadden altijd verjaardagsweekenden. Gewoon, omdat het gezellig was om iedereen over de vloer te hebben. Maar géén gekochte hapjes/taarten/eten. Nee, alles zelfgemaakt. Dit is én goedkoper en wij vinden het véél lekkerder. Iedereen mocht ook altijd blijven eten. We - vooral mijn moeder - maakte dan een grote hoeveelheid lasagne, rijst/kip/groenten, roti, stoofvlees, hartige taart of iets anders. Iedereen kon zijn buik vol eten en er bleef nog genoeg over om aan studenten mee te geven als restje voor de volgende dag. Vriend en ik gaven afgelopen oktober een groot feest en we hebben het op dezelfde manier aangepakt en iedereen praat er nog steeds over. 
  • Wachten tot de uitverkoop. Als je iets per se wil hebben, dan kan het ook nog wel een tijdje wachten. Het voordeel is: als je het daarna toch niet meer wil hebben, blijft het geld in de portemonnee. Als je het toch wil kopen, dan is het altijd goed afgeprijsd. Nu kopen wij vrij weinig, maar als we iets kopen, dan toch echt in de uitverkoop. 
  • Zoveel mogelijk lokaal kopen. Vroeger vond ik het altijd een feest om naar 'de appelboer' te gaan. Een boertje die alles gewoon aan zijn boerderij verkocht. Het was voor hem natuurlijk gunstiger als we het rechtstreeks bij hem zouden kopen en voor ons was het goedkoper, omdat we het niet bij een winkel kochten. Daar kochten we dan appels, peren, kersen en aardbeien. Uiteraard wel als het seizoen was, want anders had hij het niet. Tegenwoordig gaan vriend en ik vaak op de fiets langs boerderijtjes fietsen om te kijken wat ze verkopen. We zijn én in de buitenlucht, we kopen lokaal en het scheelt ons in de beurs.
Uiteraard zijn er nog veel meer dingen die ik bewust of onbewust heb overgenomen. Waar ik vroeger echt tegen sommige dingen op zag, zie ik nu juist de meerwaarde van deze acties van mijn ouders. Dit leer je met de tijd ben ik achter en het zijn in ieder geval wijze lessen geweest. 

8 opmerkingen:

  1. Ik doe hetzelfde als jij :-)
    Ik heb een glutenvrij dieet (geen coeliakie) en ik had het idee dat ik gluten weer verdroeg. In die periode (was helaas kort, want het bleek toch niet goed te gaan) heb ik in jaren weer eens afhaalchinees gegeten bij mijn ouders. Het viel me op dat de kwaliteit een stuk achteruit gegaan was. Veel minder groentes in de gerechten en idd een vlakke smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij 'onze' chinees word er een speciaal glutenvrij gerecht gemaakt op bestelling. Dit willen ze wel eerder weten ivm kruisbesmetting in de keuken! Tot nu toe gaat het altijd goed. Mijn gerecht zit ook veel voller met groente dan de gerechten die de andere bestellen. Wel is dit zonder sausjes en op smuk, naar mijn idee veel lekkerder.

      Ik herken veel uit je lijstje. Helaas aan man z'n kant van de familie is het niet de gewoonte om zuinig om te gaan met geld.Zo nemen wij ook eigen broodjes en drinken mee. ook met familie uitjes. Dan eten wij ons mee gebrachte eten mee terwijl de rest zich vol propt in een restaurant. Gelukkig kunnen wij ons schuilen achter de allergieën in ons gezin.

      Verjaardagen vieren wij tegenwoordig erg kort van 2 tot 5. Dan is een gebakje met een kop koffie en een nootje op tafel al voldoende.

      Wij rijden hier ook de lokale boerderijen langs! Dat geeft ons de mogelijkheid om groente en fruit biologisch te kopen voor een betaalbare prijs.

      Leuk om te lezen hoe jullie dingen aanpakken!

      Verwijderen
  2. Mijn ouders hebben nooit overdreven zuinig gedaan maar mijn moeder was wel heel erg goed met geld. Nooit schulden of gedoe. Bij dagjes weg was er een combi. Mijn moeder nam lekkere broodjes van de bakker mee en lekkere sapjes of limonade. Ter plaatse kregen we nog een ijsje en gingen we wat drinken. Meestal volgde op de terugweg een patatje of een enkele keer gingen we naar de Chinees waar ze een rijsttafel bestelden. Voor mijn broer een loempia en voor mij werd er een bord bijgezet.
    We wonen bij Amsterdam en het aanbod van lokale boerderijen is er niet of heel beperkt. Wel hadden ze een moestuin met kippen dus groente en eieren aten we van eigen tuin. Mijn moeder is gaan werken toen ik 11 was en daarna hebben mijn ouders het altijd heel goed gehad. Ze zijn inmiddels 70 jaar. Ze gooien geld niet over de balk maar genieten wel van het leven en dat moedigen wij ook aan. Ze hoeven geen geld voor ons te bewaren dat regelen we zelf wel.
    Wij hebben een periode heel makkelijk geleefd. Man en ik verdienen goed en we wonen goedkoop. We houden van reizen en uit eten en dat is niet veranderd. Alleen dat bourgondische leverde wel wat teveel kilo's op en gezondheidsproblemen. Nu doen we een tandje minder en gezonder. Zo neem ik ook zelf eten mee naar een pretpark. Niet zozeer voor het geld maar voor de kwaliteit. Verjaardagen vieren we alleen van de kinderen. Dan mag iedereen blijven eten en maken we alle hapjes en het eten zelf. Afhalen doen we alleen af en toe bij de Thai die alles vers maakt waar je bijstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon ook in Amsterdam. De Tuinen van West zijn super. Biologisch, vrije kippen, eigen eieren rapen. Aan de rand van Geuzenveld. Zijn op FB. Echt een aanrader.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de tip. Gaan we zeker bekijken.

      Verwijderen
  3. Mijn moeder kookte nooit uit pakjes of zakjes. Ze maakte alles zo veel mogelijk zelf en elk weekend bakte ze iets lekkers. Dat doe ik zelf ook zo.
    Maar we gingen wel koffie drinken in het centrum als dat zo uitkwam. En een paar keer per jaar met het gezin uit eten.
    Gingen we een dagje uit dan namen we zelf broodjes en fruit mee. Om iets te drinken gingen we gezellig op een terrasje zitten.
    We gingen elk jaar op vakantie in Nederland. Mijn moeder maakte veel van onze kleren zelf, af en toe werd er iets gekocht. Wel werd er geld uitgegeven aan goede schoenen.
    Zelf leef ik ook zo. Geen geld uitgeven aan onzin en op kwaliteit letten. Met af en toe een uitspattinkje buiten de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger was het vaker dan tegenwoordig noodzaak om zuinig aan te doen. Toen waren de gezinnen meestal groter en de inkomsten minder. Men ging in de vakantie een dagje naar de speeltuin. Ik praat nu over de jaren '60 hoor, mijn jeugdjaren.

    Wij hebben het thuis financieel niet slecht gehad, mijn moeder werkte ook, maar er moest wel op het geld gelet worden. Er werden huisjes op de Veluwe of in Drenthe gehuurd, waar hoogstens één keer per vakantie frites gehaald werd. Voor de rest werd gewoon gekookt.
    Later namen mijn ouders het er goed van, gingen vaker en luxueuzer op vakantie en vele dagjes uit, altijd afgesloten met een etentje onderweg. Ik ben blij dat ze dit gedaan hebben.

    Ik heb de indruk dat er tegenwoordig sprake is van een soort trend, de 3 G's: goed, gezond en goedkoop. Niets mis mee, natuurlijk, maar het lijkt er soms op dat iedereen elkaar nadoet omdat 'het zo hoort'.

    Zelf vind ik het geen probleem geld uit te geven voor een drankje op een terras of broodje/etentje buiten de deur, als de kwaliteit er dan maar wel naar is. Daarentegen kook ik ook graag en niet alleen maar snelle, gemakkelijke kost. Ik wil er best moeite voor doen.

    Ik ga hier in de omgeving vaak naar boerderijwinkels of de bio-super, maar de kwaliteit is vaak niet beter dan die in de reguliere supermarkten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar wat je schrijft. Mijn ouders hoefden niet heel zuinig te doen maar deden ook echt niet aan overdaad. We woonden in een groot huis en beide ouders hadden een auto en er stond een klassieker op de oprit. Vriendjes en vriendinnetjes dachten dat wij verwend werden maar we kregen over het algemeen juist minder dan de rest. Vroeger vond ik het stom nu doen we net zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Oud speelgoed - oerdegelijk en grote hit!

Zelf hebben wij geen kinderen, maar vrienden en familie van ons wel. Natuurlijk nemen zij altijd zelf wat te spelen mee, maar wij wilden ook...