vrijdag 3 februari 2017

Schrikken van de kosten

Onlangs lieten wij een offerte opmaken voor het isoleren van de zolder en het maken van twee schuifdeuren in plaats van luiken. Wij hadden een maximale prijs voor onszelf in gedachten en daar willen we absoluut niet overheen. De buurman had laatst zelf zijn zolder geïsoleerd en dat kostte hem ongeveer €1000 aan materiaal en natuurlijk de investering van zijn eigen tijd. Omdat we niet al te flauw zijn, willen we best €1500 aan werkuren uitbetalen, maar het materiaal wilden we hetzelfde als bij de buren.

Er kwam een oud klasgenoot van mijn vriend langs, die doet blijkbaar tegenwoordig in de isolatie, dus dat kwam mooi uit. Beetje gekletst, opgemeten en onze wensen besproken. Gezegd dat we een maximale prijs hebben en als hij daar overheen komt dat we het zelf gaan doen, maar we hebben de prijs niet voorgelegd, zodat we een eerlijke prijs zouden krijgen.

Gisteren viel de offerte op de - digitale - mat. Vriend sloeg een paar onherkenbare kreten uit en ik vroeg me af wat er aan de hand was. Nou, dat begreep ik nadat ik de offerte zag. Ik sloeg achterover van de prijs.
€4800,- exclusief btw voor alleen het isoleren. Nee, dit vinden wij te gek voor woorden. Ik begrijp dat het dan door een professional gedaan gaat worden en dat er allerlei andere kosten bij gaan komen, maar dit vinden wij echt te gek.

Nu hebben we twee opties besproken. We kunnen de klus op werkspot zetten of we gaan het zelf doen met hulp van een paar vrienden. Ik denk dat het het laatste gaat worden. Dan hebben we alles zelf in de hand en doen we het lekker op ons eigen tempo. De buurman, die nu ook 'ervaring' heeft in het isoleren wilde ons maar al te graag helpen! Dat is nog eens fijn.

En nogmaals: ik weet dat er een prijs hangt aan professionals, maar dit vinden wij (!) echt te veel geld. 

18 opmerkingen:

  1. Samen met vrienden, leuk idee. En dan afsluiten met een gezamenlijke bbq ofzo. Zo klus ik ook regelmatig bij vrienden, hier en in het buitenland. Voor mij is het besparend op de verblijfkosten en met wat dagjes vrij tussendoor om wat van de omgeving te zien ben ik blij, en verder halve dagen meeklussen.Savonds een wijntje en wat bijkletsen. Heel relaxed en allemaal tevreden. Zij omdat de klus af komt, ik omdat ik weer eens op pad kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemachtig dat is wel heel veel boven jullie budget inderdaad. Ik snap dat je daar van schrok. Als je handig bent zou ik het dan inderdaad zelf proberen te doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, iets laten doen is nu eenmaal ontzettend duur door de hoge belastingen op arbeid. Hier wou ik laatst een te grote radiator laten vervangen door een kleinere, daar vroegen ze 1000 euro voor, alleen voor arbeidsloon. Vonden we ook ontzettend veel geld en hebben we daarom niet gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je het veel geld vindt kan ik begrijpen maar om nou te zeggen teveel vind ik wel ver gaan. Zo iemand heeft ook onkosten en is mss wel de helft of meer van zijn arbeidsloon kwijt aan belasting, btw,soc. verzekeringen, vervoer, verzekeringen (aov bv). Hij moet toch ook leven en jij zou het ook niet op prijs stellen als je werkgever zou zeggen je bent me te duur, je gaat maar voor de helft werken, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar zijn ruwe schatting lag zo'n €2000 lager. Dus dan is het voor ons teveel ;)

      Verwijderen
  5. Ik wil niet negatief zijn hoor, maar in het vorige blogje lees ik dat jullie erg druk zijn met jullie eigen bedrijf. Je moet je wel realiseren dat je de uren die je in het klussen steekt, niet in je bedrijf kunt steken. Heb je dit ook doorgerekend? Welke inkomsten loop je mis door te klussen in plaats van te werken?
    Het zou zonde zijn als je daardoor je bedrijf niet de kans kan geven....
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad. Hier hebben we rekening mee gehouden! We geven ons ook vaste vrije uren en daar gaan we in klussen!

      Verwijderen
  6. Grappig eigenlijk , we willen allemaal een mooi salaris, maar we willen niet betalen voor de salarissen van anderen.
    Systeemmatisch zorgen we er met zijn allen voor dat alles steeds duurder word, want iedereen wil meer verdienen om meer te kunnen doen een logisc gevolg is dan toch ook dat alles duurder word.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij willen zeker wel een eerlijke prijs betalen, maar zijn ruwe schatting lag €2000 lager. Vandaar ;)

      Verwijderen
  7. Eigenlijk is het probleem dat zijn initiële schatting veel lager lag dus. Zonde zeg! Gemiste kans denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad! Dat had ik beter in de blog kunnen zetten!

      Verwijderen
  8. Wij laten regelmatig werk uitvoeren. Offertes bij verschillende bedrijven opvragen loont altijd. Ik zie regelmatig grote verschillen terwijl het werk en materiaal hetzelfde is. Ik zou dus niet uit gaan van één offerte. Als je het zelf kan zou ik dat zeker doen. Het bespaart al snel heel veel prijzige uren en is ook nog eens gezellig met vrienden en buren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gaan nu inderdaad meerdere offertes opvragen, wellicht zit er toch nog een - voor ons - gunstigere prijs bij. Ik ben benieuwd. Anders gaan vrienden en buren ons helpen en geven we een grote BBQ om ze te bedanken.

      Verwijderen
  9. Dat is inderdaad een hoog bedrag. Je kunt meerdere bedrijven vragen om een offerte. Wij doen veel zelf om kosten te besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gaan nu meerdere offertes opvragen. Anders gaan wij het met vrienden en buren doen! :)

      Verwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...