dinsdag 7 februari 2017

Onverwacht meer inkomen..

..is nooit verkeerd natuurlijk! Tot mijn grote verbazing stond er over de maand januari veel meer loon op mijn rekening dan ik verwachtte. Omdat mijn loonstrookje altijd pas drie dagen later op de online omgeving staat, moest ik even geduld hebben om te kijken waarvandaan het kwam.

Wat blijkt: ik heb loonsverhoging gehad met mijn contractverlening en een jaarlijkse stijging vanuit de cao hebben ertoe geleid dat ik meer loon kreeg.
Daarnaast was ik in december een aantal dagen ziek geweest en deze dagen kreeg ik nu uitbetaald.
Al met al kreeg ik zo'n €200 meer, waarvan €120 van de ziektedagen (1 wachtdag en 1 ziektedag). Redelijk wat dus!

Dit geld gaat linea recta naar onze spaarrekening, omdat we dit geld niet meer verwacht hadden en dus ook niet 'ingepland' hadden voor het een of het ander. Toch fijn om een extraatje te hebben.
Daarnaast zag ik dat mijn opgebouwde vakantiedagen toereikend genoeg zijn om mijn vakantie in maart te laten uitbetalen, dus dat is ook weer mooi opgelost. Wij kunnen er namelijk voor kiezen om vakantiedagen tijdens een vakantie te laten uitbetalen of we kunnen ze opsparen en aan het eind van het jaar laten uitkeren. Dat vind ik echt zonde, dus ik laat ze liever uitbetalen als we op vakantie gaan of wanneer ik vakantie heb opgenomen.
Mijn eerste vakantie dit jaar staat gepland in maart, de twee in september (oké, mijn verlof is goedgekeurd, nog geen concrete vakantieplannen ;)). Dan heb ik als alles goed is aan het eind van het jaar nog 11 dagen over, maar die kan ik dan tussentijds opnemen voor bijvoorbeeld een lekker lang weekend (na hemelvaart, Koningsdag, etc.).

Er zijn collega's die hun vakantiegeld maandelijks laten uitbetalen, omdat het belastingtechnisch gunstiger is. Zelf laat ik het eenmaal per jaar uitkeren in mei/juni, omdat ik dan een groot bedrag in een keer heb, zodat ik het idee heb dat ik een spaarpot heb gehad.

Hoe doen jullie dat met vakantiedagen en -geld? Ik ben heel benieuwd! 


6 opmerkingen:

  1. Wat een fijne verrassing. Als zzp-er heb ik helaas geen vakantiegeld....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een 'nadeel', maar het voordeel is wel dat je vrij bent in wat je doet :)

      Verwijderen
  2. ik ben zzper, geen vakantiedagen oid. ziek=geen geld, vakantie = geen geld..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een nadeel inderdaad! Maar, de vrijheid om niet voor een baas te werken lijkt me ook heel wat waard :)

      Verwijderen
  3. Vakantiedagen neem ik op gedurende het jaar. 1x minimaal 2 weken aaneengesloten zoals wettelijk verplicht. Ik koop er geen extra dagen bij. Probeer wel mijn 5 weken op te maken.

    Vakantiegeld laat ik in 2x uit betalen. In juni en November en dan komt er in December nog wat overblijft van je persoonlijke budget dat je kunt inzetten voor vrije dagen, een fiets of andere dingen.

    Belasting technisch maakt het helemaal niet uit hoe je het uit laat betalen, het is een bijzondere betaling die altijd in het hoogste tarief wordt belast bij uitbetaling en dat wordt dan bij de belastingaangifte weer gecorrigeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Lianda voor je bericht! Ik zal dit over het vakantiegeld eens doorgeven aan collega's ;)

      Ik probeer ook echt mijn 5 weken op te maken, want ik vind het zonde om het te laten uitbetalen.

      Verwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...