maandag 6 februari 2017

Ons (vriend z'n) bedrijf is up and running! - de zakelijke kant

En toen hadden we ineens een bedrijf. Spannend, leuk en natuurlijk ook heel tof. Daar komt wel ontzettend veel bij kijken. De zakelijke kant bijvoorbeeld. Iets dat ik totaal niet erg vind, maar waar mijn vriend van gruwelt. Nu hadden we het "geluk" dat vriend al ingeschreven stond bij de Kamer van Koophandel, dus het was iets makkelijker om een bedrijf bij te schrijven.

Omdat we niet precies wisten hoe we dit moesten aanpakken, hebben we de Kamer van Koophandel gebeld. Uiteraard hebben we ook op internet dingen opgezocht, maar we kwamen er toch niet helemaal uit.
We konden het bedrijf van vriend inschrijven onder een andere naam, maar wel onder zijn huidige bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan. Formuliertje ingevuld en opgestuurd. Binnen enkele dagen hadden we de bevestiging van inschrijving.
We bieden een dienst aan, dus we hoeven - op dit moment - nog niet naar een notaris om dingen vast te leggen. Hoe deze constructie in elkaar zit, lezen jullie een andere keer.

In eerste instantie had vriend ook een zakelijke rekening, maar omdat er nu nog geen inkomsten op komen, hebben we die weer opgezegd. Wanneer de eerste inkomsten komen, vragen we weer een zakelijke rekening aan. We verwachten de eerste inkomsten in april, dus dat duurt nog even. Of eigenlijk is het niet zo ver weg natuurlijk, maar wel te ver om een zakelijke rekening geopend te houden.

En dan hebben we natuurlijk nog mijn favoriete kant. De promotie, website, visitekaartjes en dat soort zaken. De visitekaartjes hadden we al snel klaar. Eerst een proefdruk laten maken en eigenlijk waren we al redelijk snel tevreden over het resultaat. Het kan best dat het naar verloop van tijd een ander ontwerp gaat worden, maar voor nu zijn we super content.
We hebben ook kleding laten bedrukken. Dit hebben we laten doen. Ik weet dat zoiets kan met een transferpers, maar voor nu was dat een te grote investering. Wellicht is dit een goede oplossing voor de toekomst.
De website hebben we zo gemaakt dat die links heeft naar onze partners. Wel zo makkelijk. Uiteraard kost het bijhouden van een website en social mediakanalen veel tijd, maar het levert ook veel op.
Binnenkort gaan we ook flyers ontwerpen en we gaan bedrijven mailen voor eventuele interesse. Nu klinkt dat natuurlijk heel makkelijk als ik het zo typ, maar er gaat nogal een voorbereiding aan vooraf.

Het onderhandelen zit nog niet echt in ons. Ik heb wel een tijd als copywriter gewerkt en dan moest ik ook onderhandelen over de prijs, maar dat is toch anders dan in dit bedrijf. We willen uiteraard niet te hoog zitten met onze prijs, maar ook niet te laag. Aangezien we niet echt concurrentie hebben, hebben we voor nu een goede prijs afgesproken. Natuurlijk wanneer onze partners meer gaan verdienen, hebben we al laten vastleggen dat er dan voor ons ook meer tegenover moet staan.

We hebben nog een hoop te doen de komende tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Als iemand nog goede, interessante zakelijke boeken/artikelen/websites/fora weet, laat het me vooral weten. Van lezen en leren word ik alleen maar beter.

1 opmerking:

  1. Het is me nog steeds niet duidelijk wat het product/de dienst is. Lijkt me wel essentieel als ik een website/boek aan wil raden.

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...