donderdag 9 februari 2017

Het werkt!

Een tijd geleden schreef ik over de verspilling op mijn werk. Na het artikel heb ik direct actie ondernomen. Ik liet bij veel collega's (in vergadering, op de werkvloer) vallen dat ik vond dat er wel erg veel verspild werd bij ons op het werk. Dat iedereen maar klakkeloos een nieuw bekertje pakt voor ieder drankje dat ze drinken. Nonchalant vroeg ik of ze dat thuis ook zo deden. "Nee hoor, thuis neem ik iedere dag één mok voor thee en daarmee doe ik de hele dag".

Mooi, de eerste stap was gezet.

Dit was hét moment om actie te ondernemen. Na dit gesprekje met een collega heb ik bij meerdere collega's laten vallen dat er wel eens wat minder verspild kan worden en ik heb meteen de 'oplossing' aangedragen. Iedereen kan van thuis een mok/thermosbeker meenemen en deze de hele dag gebruiken. Het zou wel fijn zijn als er dan afwasmiddel zou komen in de koffieruimte, want dan kun je tussendoor je mok/beker even afwassen als je een ander drankje neemt.

Wonder boven wonder vonden veel collega's dit een goed idee! En vanaf dat moment gebruikt iedereen maar één bekertje per drankje óf hebben zij een mok van thuis mee.


4 opmerkingen:

  1. Ow wat fijn zeg! Het kan zo simpel zijn. Soms is net dat zetje nodig om ogen te openen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed zeg! Ging er geen flauw mailtje rond met dat onderzoek waarin staat dat bekers afwassen slechter voor het milieu is dan plastic bekertjes? Dat gebeurde bij ons namelijk altijd als ik weer eens met een mok kwam. Het klopt niet, dat onderzoek, dat geldt alleen als mensen hun mok na elk gebruik uitgebreid met sop wassen (en wie doet dat nou?).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons heb je gescheiden afval, maar als de (Turkse) vrouw geweest is zit alles in dezelfde vuilniszak? Waarom geen houten roerstaafjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat leuk dat iedereen zo positief reageert en ook echt meewerkt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...