maandag 2 januari 2017

Moestuin 2017. Beginnende plannen, hangende planten en een kas?

Nu het januari is, ben ik ook al aan het bedenken wat ik in de moestuin wil aankomend jaar. Na het grote succes van vorig jaar, wil ik nu een stapje verder gaan. We kunnen een heel deel van de tuin gebruiken. Het deel dat we afgelopen jaar hebben gebruikt, ligt gedeeltelijk in de zon en in de namiddag in de schaduw. We hebben nog een heel stuk tuin in de zon dat we kunnen gebruiken. We zijn nog aan het bedenken hoe we alles gaan inrichten. 

We hebben vorig jaar ook vijf 8 fruitboompjes gekocht. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk dit jaar de eerste vruchten gaan geven. Hier zou ik echt heel blij mee zijn. Eigen appels, peren en kersen. We hebben ook nog een kruisbessenstruik en we hopen dat deze ons ook lekkere vruchten geeft deze zomer. 

Wat willen wij zeker in onze moestuin hebben dit jaar?

  • Tomaten (kers- en vleestomaten). Deze gingen de afgelopen jaren erg goed en we houden ontzettend van de smaak van eigen tomaten. Ze zijn vol van smaak en absoluut niet waterig. We hadden afgelopen jaar iets teveel tomaten geplant, maar wat we hebben alles fijn kunnen verwerken, dus daar genieten we nu nog lekker van. 
  • Radijsjes. We maken alles lekker met radijsjes. Salades, broodjes en natuurlijk lekkere ingemaakte radijsjes met een stukje vlees. 
  • Courgettes. Altijd lekker. Soep, gegrild, als spirelli. Heerlijk. 
  • Pompoen. Zelfde als bij de courgettes. 
  • Wortels. Smaakvol en ook rauw heerlijk.
  • Komkommers. Bomvol smaak, niet heel waterig. 
  • Sla. Maar dit keer zal ik niet uitschieten met het zakje. Vorig jaar per ongeluk 40 kroppen sla tegelijk klaar. Oeps..
  • Bietjes. Mijn favoriete groente. Jammie! 
  • Uien. We hebben altijd plantuitjes. Rode en gele uien. Lekker en pittig van smaak. 
  • Venkel. Die wilde afgelopen jaar niet lukken, helaas. Dit jaar een nieuwe poging!
  • Boontjes. Ik ben er nog niet uit welke boontjes, maar misschien doe ik twee soorten. Altijd lekker, verse boontjes. Die had mijn opa ook altijd in zijn moestuin. 
  • Aardbeien. Een vuurrode, smaakvolle aardbei. Daar kan niets tegenop. 
  • Paprika. Omdat je daar nooit genoeg van kunt hebben.
  • Spaanse peper. Voor mij echt een smaakmaker in de keuken. 
  • Augurken. Afgelopen jaar ook lekker veel augurken gehad. Heerlijk met verschillende smaken in te maken. Smullen!
  • Andijvie, bloemkool en boerenkool als experiment. 
Daarnaast twijfelen we of we een (grote) kas neer zullen zetten, waar wij alles in kunnen verbouwen. Mij lijkt het wel wat. We hebben nog voor €130 aan bonnen van de Intratuin liggen. Wellicht kunnen we die bonnen gebruiken om een deel van een kas te financieren. 
Daarnaast wil ik ook een vierkante meter moestuinbak. Zo'n vierkante meter met 9 vakjes waar je dan dingen in kunt verbouwen die goed bij elkaar in de buurt kunnen groeien. Kruiden bijvoorbeeld.
Ook heb ik de laatste tijd veel gelezen over verticaal tuinieren. Bijvoorbeeld door tomatenplanten op te hangen in plaats van in de grond te planten. En door een kruiden'flat' te maken. Dus allerlei kruiden boven elkaar die dan lekker uit de 'raampjes' kunnen groeien. Ik moet me er nog iets meer in verdiepen.

Van de week op een avond ga ik uittekenen waar ik alles wil hebben en hoe alles in de buurt van elkaar kan groeien. Ik hoop dat ik het deze week nog afkrijg, dan heb ik weer iets om naar uit te kijken. 


1 opmerking:

  1. Wat heerlijk zeg, zo'n grote moestuin bij je huis! Wij huren er eentje van de gemeente, op 1 kilometer afstand. Vorig jaar was een slecht jaar voor onze tuin, we waren op vakantie toen veel groenten net klaar waren. Toen we terug kwamen, was het allemaal enigszins verlept. Moeilijk plannen dit soort dingen. Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaat, het klinkt heel goed allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...