vrijdag 27 januari 2017

Minder vaak mijn haar wassen - no poo

Waar ik eerder mijn haar iedere dag waste, was ik nu mijn haar om de drie dagen. Mijn haar werd super snel vet en ik vond het vies als mijn haar niet meer fris was. Natuurlijk was dit een gewenning van het vele wassen, maar dat had ik in eerste instantie niet door.

Ik droeg mijn haar altijd los, dus als je dan vetter haar krijgt, hangt het in slieten. Niet echt florissant, vind ik. Constant ging ik met mijn handen door mijn haar en daardoor werd het alleen maar sneller vet. Daardoor ging ik het dus nog meer wassen, totdat ik het wel genoeg vond. 

Het omslagpunt 

Op internet las ik honderden artikelen over het minder wassen van haar. Je moet het afbouwen en de eerste maanden is het gewoon vet met om de dag wassen. Je haar moet weer wennen aan het feit dat het minder vaak wordt gewassen met shampoo. 
Mijn nieuwe tactiek was: om de dag wassen en dan op de eerste dag - als het lekker fris was - mijn haar los dragen en de tweede dag in een staart/donutknot. Dit werkte. Na een paar maanden was mijn haar hieraan gewend.
Mijn routine veranderde weer: om de twee dagen wassen. Het haar de eerste twee dagen los dragen (joehoe, ik kon het twee dagen los hebben, zonder dat het er vet uitzag!) en de laatste dag vast. 

Toen ging ik ook meer lezen over de 'no poo' methode. Het haar wassen zonder shampoo, maar met baking soda en appelazijn. Ik vond het zo vreemd, maar ik sta voor alles open, dus waarom ook niet. Ook hier las ik weer dat je haar eraan moet wennen. Van shampoo naar baking soda is namelijk een erg grote stap, maar ik ging de uitdaging aan. 
Na een maand was mijn haar eraan gewend en waste ik mijn haar alleen nog maar met baking soda en appelazijn. Ik kon mijn haren wassen zelfs nóg een dag uitstellen, dus ik waste het om de drie dagen in plaats van om de twee dagen. Het haar zag er schoon en fris uit en het rook lekker. Niemand had door dat ik louter baking soda en appelazijn gebruikte. 

Op een gegeven moment is je haar daar zo aan gewend, dat als je het een keer met shampoo was, het meteen vet wordt. Dit is hartstikke zonde, maar soms, bijvoorbeeld na het zwemmen, was ik graag mijn haar met shampoo. Omdat ik - dit is uiteraard heel persoonlijk - het idee heb dat mijn haar nadat het in aanraking is geweest met chloor schoner wordt dan met de 'no poo' methode. 

Ik ben ontzettend blij dat ik toch doorgezet heb met het minder vaak wassen. Het scheelt tijd en veel geld als je je haar minder vaak wast. Daarnaast is de combinatie baking soda/appelazijn veel minder schadelijk voor haar en milieu dan shampoo. Het is wennen en eerlijk is eerlijk: ik vond het heel moeilijk, maar.. alle begin is moeilijk! 

6 opmerkingen:

  1. Lastig he, als je haar zo snel vet wordt. No poo lukte mij niet, maar ik ben wel over naar eens per week haren wassen. Ik gebruik daarvoor babyshampoo, omdat daar weinig rommel in zit én het goed betaalbaar is. Is dat misschien een goede optie voor na het zwemmen? Dan ben je niet gelijk 'terug bij af' als je één keer je haar wast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goede tip! Bedankt. Ik ga van de week eens kijken voor babyshampoo. Specifiek van een merk of welke raad je aan?

      Verwijderen
  2. Ik was mijn haar 1 keer per week. En dan is het daarna ook echt wel weer mooier als ik het was vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn hoor, een keer in de week. Lijkt mij ook hartstikke fijn.

      Verwijderen
  3. Ik was het 1 keer per week met een klein druppeltje shampoo. Dat voldoet voor mij. Toen ik meer shampoo gebruikte moest ik vaker wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat fijn dat dit zo goed voor je werkt! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...