vrijdag 20 januari 2017

(Groene) smoothies op voorraad

Smoothies, ik vind ze heerlijk. Zo'n heerlijke fruitige vitaminekick op de vroege morgen. Nu is het natuurlijk niet zo dat je eeuwen bezig bent om al dat fruit te snijden, maar toch vergt het wat tijd. Zeker om 1 smoothie te maken. Nu had ik iets bedacht en ik vond het zelf nogal geniaal (...). 

Als de markt sluit, koop ik een heleboel (biologisch) fruit en groenten voor weinig geld. Een plekje hier of daar maakt mij echt niets uit. Dat snijd ik weg en niemand die erover klaagt. Een rotte appel ertussen: geen probleem, een of twee weggooien kan geen kwaad. 

Wanneer ik het fruit en de groenten gekocht heb, ga ik meteen aan de slag. Ik snijd, rasp en maak de net gekochte spullen klein. Ik kijk welke combinaties me lekker lijken. Bijvoorbeeld: banaan, aardbei, spinazie / mango, blauwe bes, wortel / appel, bleekselderij, kiwi. Enzovoort, er zijn echt oneindig veel combinaties mogelijk. 

Ik maak kleine bakjes waar ik de groenten en fruit in stop als portie smoothie. Reken hier wel nog melk/water/yoghurt bij, maar dat moet je niet invriezen. Een klein bakje is genoeg voor één smoothie. Gemak dient de mens, dus 's ochtends pak je een bakje, doet er wat vloeistof naar keuze bij en een paar seconden blenderen en klaar is kees. Eventueel nog wat gebroken lijnzaak of havermout toevoegen. Een heerlijke smoothie zonder al teveel gedoe. Je hoeft niets meer te snijden en je kunt meteen aan de gang. 

Voor ons werkt dit echt top en we hoeven nooit meer 's ochtends te bedenken welk fruit/groenten we gaan snijden voor een smoothie. Je wordt er wel heel gemakzuchtig van, dat dan weer wel ;) 

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het slim. Soms moet je het jezelf inderdaad makkelijker maken. En dit is een goede manier.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe ik ook. En als het erg koud is doe ik er warm water bij.
    Dan is het niet zo'n ijskoude klets op je nuchtere maag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, erg makkelijk op die manier.
    Goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...