zaterdag 21 januari 2017

Brood #2

Als wij ergens niet goed tegen kunnen is het brood dat 'lekker vers' blijft door allerhande e-nummers en rommel. Hier houden wij totaal niet van. Het brood smaakt niet naar brood en het is gewoon niet lekker. Nu maken wij vaker 'no knead bread', maar soms wil je ook wel eens wat anders.

Wij kochten bij de groothandel een grote zak volkoren broodmeel - zonder rommel! - en hier hoeven we zelf alleen maar gist, water en boter bij te doen. Het mooie is dat die zak 7 kilo weegt en dat we daar dus 7 (!!) broden van een kilo meel uit kunnen halen. Deze specifieke zak kost €4,95, dus slechts (zonder de andere ingrediënten) €0.71 aan meel. Met de andere kosten erbij zal het rond de euro liggen voor een brood zonder rommel!

Zelf bak ik meerdere broden tegelijk. Degene die we niet eten, vriezen we in. Zo hebben we maar een keer de kosten voor de oven.
Het kneden doe ik altijd in mijn staande mixer. Deze (van Kenwood / K-mix) heb ik ooit cadeau gehad en het is misschien wel het beste cadeau ooit. Met verschillende haken, snelheden, anti-spatdeksel. Heerlijk.
Ik doe al het meel, boter, gist, water, zout en een beetje suiker in de mixer en hij mixt alles wat een heerlijk soepel deeg. Uiteraard kneed, duw/trek ik het deeg zelf ook nog een aantal keer, zodat het lekker flexibel en glad wordt.

De eerste rijs doe ik altijd in een grote kom, zodat het deeg de ruimte heeft. Niets zo vervelend als het deeg lekker wil rijzen, maar dat hij over de rand van een schaal/kom/blik heen komt. De tweede rijs doe ik altijd in een broodbakblik. Ik verdeel het deeg in twee gelijke delen en ik laat het goed rijzen in het bakblik. Hij neemt dan meteen de vorm van brood aan. Twee mooie sneden in het midden van het brood en nog een beetje bloem en rijzen maar.

Na deze tweede rijs gaan ze de oven in en na zo'n 30 minuten heb je het meest lekkere, verse brood dat je je maar kunt voorstellen. Heerlijk. Zo wisselen we het no knead bread af met dit volkoren brood. Vriend is gelukkig gek op beiden soorten, dus het maakt voor hem niet uit welke ik bak. Wellicht ga ik in de toekomst ook nog afwisselen met zaden, maar dat is voor later: wanneer ik een bedreven bakker ben.


1 opmerking:

  1. Dankzij je enthousiaste blog over no knead bread weer eens geprobeerd en was lekker. Nadeel vind ik dat ik dan maar 1 brood tegelijk kan bakken omdat de pan zo groot is.
    Daarna nog weer eens gewoon brood gemaakt en mits ik het laat rijzen bij de kachel erg goed gelukt. Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van suiker?

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...