woensdag 21 december 2016

Zelf werkende (!!) deodorant maken

Zelf deodorant maken met slechts vier ingrediënten. Ik doe het al een tijdje en ik ben erachter gekomen dat het ontzettend goed werkt. Waar ik eerst een paar flessen deo per maand gebruikte, gebruik ik nu van mijn zelfgemaakte variant slecht een klein beetje. Waar deze verandering vandaan komt? Geen idee, maar wat ik wel weet is dat het ontzettend goed helpt en dat het beter is voor het milieu.

Vier ingrediënten zei je? Jazeker. Slechts vier! Hoe ik dit magische goedje maak? Heel eenvoudig. 

Ingrediënten:
  • 1 cup (of klein kopje) kokosolie
  • 1/4 cup (dus ook van hetzelfde kopje 1/4 ongeveer) baking soda (ik gebruik altijd Arm&Hammer van de toko in een oranje doosje)
  • 1/4 cup maïzena
  • 1/4 theelepel essentiële olie (of op gevoel uiteraard)
Smelt de olie in een pannetje of in de magnetron. Totdat het helemaal gesmolten is. Dit duurt een seconde of 10. Als de kokosolie gesmolten is, mix je de essentiële olie erdoor. Heb je dit gedaan? Meng de baking soda en de maïzena erdoor en doe alles in een klein bakje of potje. Zet het in de koelkast om het af te laten koelen en breng aan met je hand/een dingetje/kwast, net wat je graag hebt. 
Als je heel toevallig nog een stickdeoverpakking hebt, kun je het mengsel ook hierin doen en het laten afkoelen in de koelkast. 

Na een uurtje is je deodorant al klaar voor gebruik! 

Mocht je nu totaal geen idee hebben welke geurcombinaties lekker zijn of goed werken, hier komen wat opties:
  • Lavendel/tea tree (dit ruikt en lekker én het is desinfecterend vanwege de tea tree)
  • Patchoeli/lavendel (deze combinatie is echt heerlijk)
  • Gember/sinaasappel 
  • Eucalyptus/citroen (of citroengras)
  • Limoen/Ylang Ylang
Het ligt er natuurlijk helemaal in wat jij lekker vindt ruiken. Experimenteer eerst eens met een paar druppeltjes in een los schaaltje. Als de combinatie aanslaat, kun je hem gebruiken in je eigen gemaakte deodorant. 

Zelf koop ik graag essentiële olies in de aanbieding, bijvoorbeeld tijdens 1+1 gratis, zodat ik wat meer verschillende geurtjes kan proberen. Wellicht een tip! 

5 opmerkingen:

  1. Ik maak het ook al jaren zelf, maar zonder olieen omdat ik het niet nodig vind dat het ergens naar ruikt.

    Toen ik nog gewone deo gebruikte heb ik juist gezocht naar een zonder luhtje en dat is deoleen en dat was gelukkig ook een hele goede deo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak dat soort producten eigenlijk nooit zelf. Ik verbaas me ook over een paar flessen deo per maand. Ik gebruik er niet eens 1 per maand denk ik. Dus daarvoor vind ik het ook de moeite niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel interessant! Ik gebruik nu een handgemaakte deo van een kleinschalig bedrijf, van een kennis en dat werkt als een trein! Ik kan me goed voorstellen dat het een vergelijkbaar recept is. Ik ga het zeker uitproberen. Vraagje, is het ook 1/4 cup maizena of iets anders? Er staat geen cup/eetlepel/theelepel oid bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi GG, heb je toevallig al tijd gehad om het antwoord op mijn bovenstaande vraag na te kijken? Ik wil dolgraag mijn eigen deo proberen te maken! Heb alles al in huis. Lavendel-teatree olie :) ik ben zo benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Mom4Life! Dit is inderdaad 1/4 cup! Ik ga het direct aanpassen. Succes met het maken van de deo. Laat je weten hoe het geworden is?

      Verwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...