vrijdag 23 december 2016

Waar geef ik liever geen geld aan uit?

Al eerder hebben jullie kunnen lezen waar ik wel graag geld aan uit geef. "Graag" dan, omdat ik natuurlijk liever geen geld uitgeef.. Natuurlijk zijn er ook dingen waar ik liever geen geld aan uitgeef, omdat ik het 1. niet nodig vind of 2. omdat ik het zonde geld vind. Soms is het onvermijdelijk, soms kan het een beetje minder en als het echt kan skippen we het gewoon.

Waar geef ik liever geen geld aan uit?


  • Voorverpakt/kant-en-klaar eten. Ik vind het niet lekker en het is hartstikke duur. De smaken zijn zo chemisch dat ik er niet aan kan wennen.
  • Pakjes en zakjes om te koken. Wederom: chemisch, niet lekker en duur. Zonde van het geld dus! 
  • Kruidenmixen. Ik zoek zelf wel op hoe ik bijvoorbeeld een tex-mex mix kan maken. Waarschijnlijk heb ik die kruiden al in huis en hoef ik ze alleen maar te mengen. 
  • Weer in dezelfde categorie: afhaaleten. DUUR! SCHREEUWEND DUUR! Hoewel ik soms een frietje met mayo héél erg kan waarderen.
  • Benzine. Het is soms noodzakelijk om de auto te pakken, om bijvoorbeeld naar mijn ouders te gaan (200 km verderop). We wonen in een gebied waar weinig openbaar vervoer is, dus dat gaat hem niet worden dan. 
  • Parkeergeld. Daar zijn ze bij ons goed in om te vragen. Alsof je in de randstad woont zo duur. Daarom pakken we steeds vaker de fiets naar de stad.  
  • Trein. Zoals je hierboven kunt lezen is er vrijwel geen openbaar vervoer. Wel een trein hoor, maar om in een beetje fatsoenlijke stad te komen ben je al zo'n 1,5 uur onderweg. Daarnaast is het wel milieuvriendelijk, maar voor ons te omslachtig. Soms kunnen we het niet vermijden, maar als het niet hoeft: liever niet. 
  • Dure koffie. Starbucks bijvoorbeeld.
  • Kinderarbeidkleding. Tegen dit fenomeen kan ik totaal niet. Ik heb zelfs een semester tijdens mijn studie hieraan besteed. Nee, de giganten waar ze nog steeds kindslaven in dienst hebben sla ik over. 
  • Veel te dure kindercadeaus. Wij geven kinderen van vrienden/familie gewoon kleine cadeautjes. Het liefst hout. Duurzaam, en zo. Ze hebben er nu toch nog totaal geen besef van en ze krijgen al zoveel cadeautjes (met veel bedoel ik: ze pakken het uit en de ouders pakken een Sinterklaas/Kerst of verjaardag later hetzelfde cadeautje in en ze zijn er weer blij mee). 
  • Bioscooptickets. Wij hebben een abonnement op Netflix. Als je een beetje geduld hebt komen de films vanzelf op Netflix. 

Dit is slechts een kleine selectie waaraan ik liever geen geld aan uitgeef. Misschien komt er nog wel een vervolg, want ik heb nog een hele lijst!
Waar geven jullie liever geen geld aan uit?


3 opmerkingen:

  1. hypotheekrente of sowieso rente op schulden. Gelukkig nu alleen nog hypotheekrente over..
    Voor kindercadeaus voor kinderen van vrienden leggen wij altijd geld bij elkaar met de hele vriendengroep. Zo blijft het bedrag per stel beperkt en heb je bij elkaar toch een leuk bedrag om een wat groter cadeau te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef liever geen geld uit aan dure mobieltjes, heb gewoon een simpele nokia van 45 euro.
    Verder geef ik liever geen geld uit aan nieuwe boeken, ik koop ze in de kringloop en op rommelmarkten , ook kleding koop ik liever 2e hands , soms koop ik een kledingstuk van een duur merk voor een paar euro in een kringloop of op een rommelmarkt , in sommige gevallen zit het prijskaartje er nog aan, verder koop ik zelden snijbloemen, dan liever een plant , daar heb je langer plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rente op de hypotheek (nog 4 jaar te gaan) parkeer geld, nieuwe dure merk kleding - ik vind veel tweedehands - vermogens belasting omdat ik verantwoord aan het sparen ben (al heel lang) voor mijn plakband pensioen....

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...