zaterdag 24 december 2016

Verplichtingen en simpel kerstdiner

Morgen is het alweer Kerst. Een feest van ousher dat getransformeerd is in een van de grootste commerciële happeningen allertijden. Marketeers smullen van deze tijd. Allerlei trucs worden uit de kast gehaald om de consument te verleiden om nóg meer te kopen.

Wat betreft verplichtingen: wij hebben vorige week al kerst gevierd bij mijn familie. Dit doen wij ieder jaar het weekend voor kerst. Ook verplicht, maar zo voelt het niet, omdat we van jongs af aan op die dag ook de verjaardag van mijn nichtje vierden, dus toen zij eenmaal ouder was werd dit kerst met de familie.

Vanavond houden we het lekker rustig. Misschien komen er wat vrienden, misschien niet. We zien het wel. Morgen naar mijn ouders om te dineren en 2e kerstdag naar mijn schoonouders brunchen. Dat vind ik fijn, want dan hebben we morgen de ochtend en overmorgen de avond nog voor onszelf.
We doen bij beide families geen cadeautjes, gelukkig. Iedereen heeft al zoveel, dus we hoeven niet nóg meer.

Voor vanavond ga ik wel "uitgebreid" koken. Mijn vriend en ik zien elkaar weinig, dus zaterdagavond is altijd onze date night.
Met een paar simpele trucs breng ik gerechten next level, zodat het toch heel kerstig lijkt.

Wat staat er op het menu?

  • Zalmtartaar (zelf gesneden natuurlijk) met rucolaolie, dille, crème fraîche en toast van zelfgebakken brood. Daarbij een beetje wakame (zeewiersalade) en zeekraal. Super lekker, weinig werk en heel feestelijk. 
  • Het hoofdgerecht wordt stoofvlees met cranberry/rozemarijnpuree en witlofsalade en rode kool met appeltjes. Vooral door de cranberry en rozemarijn aan de puree toe te voegen geeft het toch een feestelijke touch. 
  • Mijn favoriete onderdeel: het nagerecht. Op een of andere manier heb ik altijd nog plek voor een nagerecht. Ik maak crème brulee met speculaaskruiden. Dus met een kleine aanpassing in het standaard recept is het direct heel winters. 

We doen vooral niet tè uitgebreid en te gek, want er staan ons daarna nog twee dagen te wachten met eten, maar vooral gezelligheid. 

Rest mij nog een ding te zeggen: fijne dagen lieve volgers, of je nu kerst viert om waar het van oudsher voor bedoeld was of om gezellig samen te zijn. Als je het niet viert: een heel fijn weekend. 

Ik ga eens lekker brood bakken nu om morgen aan mijn ouders te geven. Dáár worden ze blijer van dan gekochte cadeaus. Salut!

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben 2 (schoon)familiedagen in het verschiet. Ieder een gang koken bij beiden. Geen dure kado's gelukkig.
    Fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Ik probeer nu al dagen op je blog te kijken, maar hij geeft steeds een foutmelding!
      Een gang koken is ook een idee, leuk!

      Verwijderen

Al onze aangevraagde vakantiedagen zijn goedgekeurd!

Een unicum: mijn vriend en ik hebben in 2018 dezelfde vakantiedagen aangevraagd en het is gelukt: we hebben alle dagen die we gevraagd hebbe...