maandag 19 december 2016

Snijmachine?

Afgelopen zaterdag waren we in de groothandel. We moesten nog een heleboel spullen hebben voor het diner van gisteren. Tijdens onze ronde op de non-food afdeling viel mijn oog wéér op een snijmachine. Al vaker hebben we het erover gehad om een snijmachine aan te schaffen, omdat het - denken we - veel geld scheelt als we alles zelf snijden.

De snijmachine zelf kost €79,95 exclusief btw. Dit is een forse investering, die we alleen maken als het voor ons rendabel is natuurlijk.
Wij kopen zo'n 2 tot 3 pakjes vlees per week (kipfilet, ham, etc.) en een blok kaas per twee weken. Wat ons altijd opvalt is dat je bij het zelf schaven van kaas altijd snijverlies hebt.

De hotelblokken kaas zijn per 2 of 4 kilo te koop en de vleeswaren per 2 kilo. Nu vriezen wij sowieso al kaas/vleeswaren in, dus dat zou geen probleem zijn.
Om de hotelblokken kaas zit ook geen korst, dus dat verlies heb je al niet.
We zouden de gesneden kaasplakken/vleeswaren in zakjes of in bakjes moeten bewaren en dan - denk ik - met bakpapier ertussenin. Dit kunnen we hergebruiken eventueel, maar ik weet nog niet of we dat ook doen. Dit zijn dus extra kosten voor ons.

Het grote voordeel is dat we alles groot in kunnen kopen, dus dan hebben we één keer de kosten voor de maanden erna. Daar is natuurlijk ook wat van te zeggen. Dat lijkt me wel wat. Het nadeel is dan wel weer dat je steeds hetzelfde eet (of 2 dingen afwisselt).

Het lijkt ons aan de ene kant dus hartstikke fijn, want met de snijmachine kunnen we ook andere dingen snijden. Aan de andere kant: waar moeten we hem kwijt? Het is een flink apparaat. En natuurlijk: gaan we de investering er op de - niet zo heel - lange termijn eruit halen?
Voorlopig gaan we eens opschrijven hoeveel pakjes vleeswaren we kopen en hoeveel kaas. Vanuit daar gaan we kijken of het voor ons rendabel is. We zijn erg benieuwd!

4 opmerkingen:

  1. Waarom kijk je niet bij de kringloop oid . Wij hebben wel een snijmachine en die wordt alleen met feestdagen gebruikt maar idd ook uit de kringloop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg uit je blog niet zo'n hoogte of dit voor een soort professioneel gebruik is, of gewoon privé.

    Als je gewoon een goed mes hebt, dan snij je daarmee toch veel sneller. Als je eerst zo'n machine tevoorschijn moet toveren en na gebruik weer helemaal moet reinigen ben je m.i. veel meer tijd kwijt dan als je gewoon sneller leert snijden. Daar ben je echt zó aan gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het een gedoe vinden voor die paar pakjes vleeswaren en kaas die jullie gebruiken. Ik ken een gezin die een snijmachine gebruiken maar die hebben 6 kinderen in de leeftijd van 12-20 en die eten een berg brood en beleg. Ze snijden er ook rauwkost mee en plakjes vlees van een groot stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vorige maand een snijmachine gekocht voor 39,95, dat wou ik al heel lang, maar stelde het steeds uit, nu ik hem heb ben ik er erg blij mee, brood, vleeswaren en kaas snijden is nu heel makkelijk, kan ook met een mes en een kaasschaaf zegt men, inderdaad dat kan, maar niet zo dun en gelijkmatig als met de snijmachine.Of ik er geld en tijd mee bespaar? dat weet ik nu nog niet,maar weet wel dat ik het een verdraaid handig ding vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Al onze aangevraagde vakantiedagen zijn goedgekeurd!

Een unicum: mijn vriend en ik hebben in 2018 dezelfde vakantiedagen aangevraagd en het is gelukt: we hebben alle dagen die we gevraagd hebbe...